Enligt en rapport från den europeiska organisationen Transport & Environment (T&E) släpper kryssningsfartyg i Europa ut lika mycket svaveldioxid (SOx) som en miljard bilar. Trots att en svavelgräns infördes 2020 visar studien att de 218 kryssningsfartyg som trafikerade europeiska vatten 2023 fortsatte att bidra med betydande utsläpp.
Efter pandemin har kryssningsindustrin återhämtat sig snabbt, med fler och större fartyg som trafikerar populära turistdestinationer som Barcelona, Athen och Venedig. Detta har lett till ökade luftföroreningar. Barcelona toppar listan över Europas mest förorenade hamnar, följt av Civitavecchia i Italien och Piraeus i Grekland. Enligt rapporten släpper kryssningsfartyg i Barcelona ut nästan tre gånger så mycket SOx som alla stadens bilar tillsammans.
Antalet fartyg, deras tid nära hamnar och bränsleförbrukning ökade med upp till 24 % jämfört med 2019, vilket resulterade i en 9 % ökning av SOx-utsläpp och en 25 % ökning av partiklar (PM2.5). "Större fartyg innebär inte bättre resultat när det gäller utsläpp", säger Jacob Armstrong, policychef på T&E.
Förbättringar i Venedig och förslag för hamnar
Ett exempel på framgångsrika åtgärder är Venedig, där luftföroreningarna från kryssningsfartyg minskade med 80 % efter att staden förbjöd stora fartyg från sin lagun. T&E menar dock att fler hamnar bör satsa på elektrifiering så att fartyg kan stänga av sina motorer och använda landström under hamnuppehållet. Dessutom rekommenderas stöd för utveckling av utsläppsfria bränslen.
De största förorenarna
Studien pekar ut MSC Cruises som den största utsläpparen, med SOx-utsläpp jämförbara med utsläppen från 350 miljoner bilar i Europa. Carnival Group, inklusive deras dotterbolag, rankas som den största förorenaren totalt sett.
LNG som lösning – eller problem?
Mer än 40 % av de kryssningsfartyg som beställts fram till 2024 drivs av flytande naturgas (LNG). LNG minskar luftföroreningar jämfört med oljebaserade bränslen, men har negativa klimateffekter eftersom motorerna släpper ut metan, en gas som är 80 gånger mer värmande än koldioxid. P&O Cruises’ MS Iona, ett LNG-drivet fartyg, rapporteras släppa ut lika mycket metan som 10 500 kor producerar på ett år.
– Att byta från olja till gas är som att byta rökning mot alkohol. Det minskar luftföroreningar, men är katastrofalt ur ett klimatperspektiv, säger experter på T&E.
Framtiden för kryssningsindustrin
För att hantera dessa utmaningar undersöks alternativa bränslen och teknologier, som till exempel biodrivmedel och koldioxidåtervinning (CCU). Ett EU-projekt, CO2SMOS, rekommenderar nya politiska och ekonomiska åtgärder för att stödja övergången till en fossilfri ekonomi. Elektrifiering av hamnar, skärpta regler för utsläpp och stöd till innovativa lösningar är några av de åtgärder som kan minska kryssningsfartygens miljöpåverkan.
Kryssningsfartyg erbjuder unika reseupplevelser, men deras bidrag till luft- och klimatföroreningar är enorma. Genom en kombination av tekniska innovationer och strängare miljöregler kan branschen arbeta mot en renare och mer hållbar framtid.
Källa: Transport & Environment (T&E)