Tyska regioner satsar på hållbara tåg: Siemens lanserar Mireo Plus H och Mireo Plus B

Bayern fasar ut diesel med detta vätgasdrivna Mireo Plus H-tåg. Foto: Siemens Mobility

Siemens Mobility introducerar nu sina miljövänliga tågmodeller Mireo Plus H och Mireo Plus B i passagerartrafik på flera järnvägsnät i Tyskland. Dessa tåg, som drivs av vätgas och batterier, markerar ett stort steg mot en mer hållbar framtid för regional järnvägstrafik.

Mireo Plus H, ett vätgasdrivet tåg från Siemens Mobility, har fått godkännande för passagerartrafik och kommer att debutera på Heidekrautbahn-linjen i Berlin-Brandenburg. Lanseringen sker i samband med ett tidtabellsskifte.

Tåget har en räckvidd på 1 200 kilometer och kan nå en topphastighet på 160 kilometer i timmen. Mireo Plus H erbjuder ett tystare och mer energieffektivt alternativ till dieselmotorer. Genom att drivas av lokalt producerad vätgas, med vattenånga som enda utsläpp, minskar tågen koldioxidutsläppen med 3 000 ton per år och sparar 1,1 miljoner liter dieselbränsle.

Tågen kommer att sättas i trafik av Niederbarnimer Eisenbahn Betriebsgesellschaft (NEB) och förväntas förbättra både miljö och komfort för resenärerna i regionen.

Bayern fasar ut diesel med Mireo Plus H

I Bayern kommer Mireo Plus H att gradvis införas på järnvägsnäten East Allgäu-Lechfeld och Ammersee-Altmühltal för Bayrische Regiobahn (BRB). Testtrafik inleds etappvis och planeras därefter utvidgas till hela Ammersee-Altmühltal-nätet. Målet är att fasa ut dieseldriften helt från Bayerns regionala järnvägssystem senast 2040.

Denna övergång är en del av Bayerns långsiktiga strategi att minska utsläppen och säkerställa hållbara transporter i regionen. Mireo Plus H spelar en nyckelroll i att uppnå dessa mål, samtidigt som tågen ger en förbättrad reseupplevelse.

Batteritåget Mireo Plus B tar över i östra Brandenburg

Utöver vätgastågen kommer Siemens batteridrivna Mireo Plus B att ersätta dieseltåg på det östra Brandenburgs järnvägsnät. Totalt 31 enheter kommer att sättas i trafik senast i mitten av 2025. Dessa tåg förväntas minska dieselkonsumtionen med 4,4 miljoner liter årligen och sänka de regionala koldioxidutsläppen med 11 500 ton.

Mireo Plus B är särskilt utformade för att förbättra tillgängligheten med multifunktionsområden för rullstolar och barnvagnar. De är också utrustade med moderna bekvämligheter som WiFi och dynamiska passagerarinformationssystem. Tågen kan färdas över 120 kilometer på enbart batterikraft, vilket gör dem idealiska för linjer med varierande elektrifieringsgrad.

Ett stort steg mot hållbar järnvägstrafik

Introduktionen av Mireo Plus H och Mireo Plus B är en viktig milstolpe i Tysklands arbete för att minska beroendet av fossila bränslen inom järnvägstrafiken. 

Med lokalt producerad vätgas och batterier som energikälla leder dessa tåg utvecklingen mot en miljövänligare framtid för regionala transporter. Genom att minska både bränslekonsumtion och utsläpp markerar de en viktig vändpunkt i arbetet med att modernisera och hållbarhetsanpassa järnvägsnätet.

Källa: Rail News