Resultaten från polisen och andra myndigheters årliga insats Däckrazzia visar att däcken på elbilar är i bättre skick jämfört med däcken på andra bilar. Detta står i kontrast till den allmänna uppfattningen om att däcken på elbilar slits snabbare.
Elbilar är ofta tyngre och har högre vridmoment än andra bilar, vilket har betydelse för hur däcken slits. Detta är en av de frågor som följs upp vid Däckkollen, som är Däckrazzias årliga kontroller längs vägarna.
– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det är än så länge ett relativt begränsat underlag som statistiken bygger på, vilket också bör beaktas, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.
Elbilar är tyngre och har högre vridmoment, vilket teoretiskt kan öka däckslitaget. Genom att köra mjukt och ha koll på däcktrycket kan bilister ändå minska slitaget och öka räckvidden.
Enligt Däckrazzia, som har undersökt däckstatus de senaste två åren, var 5 procent av de inspekterade bilarna elbilar och 10 procent hybridbilar.
Nyare bilar
Elbilar är oftast nyare, vilket bidrar till bättre däckstatus, men även bland bilar upp till fem år gamla är elbilar i bättre skick, trots att bilarnas ålder också spelar roll.
– Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar. Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar, bland annat genom Däckkollen, säger Fredrik Ardefors.
Mer data samlas in
Däckkollen 2024 startar nu och mer data om skicket på däck på elbilar, hybridbilar och bilar med endast förbränningsmotor kommer att samlas in. Däckkollen är frivillig och sker i anslutning till Polisens kontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I år sker Däckkollen i Göteborg, Skaraborg, Östergötland, Västmanland, Gävleborg och i Västernorrland.
Källa: Däckrazzia