Ford meddelade nyligen att företaget planerar att minska 2 900 jobb i Tyskland fram till slutet av 2027 för att sänka kostnaderna. Den största delen av nedskärningarna kommer att drabba det stora produktionscentret i Köln, där även Fords Europakontor är beläget.
Köln är en central plats för Fords verksamhet i Europa med cirka 11 500 anställda. Enligt företagets plan riskerar upp till en fjärdedel av dessa jobb att försvinna.
Utmaningar inom elbilssegmentet och förbränningsmotorer
Ford har haft svåra år inom personbilssegmentet, där omställningen till elbilar har medfört höga kostnader. Företaget pekar också på konkurrens från andra elbilstillverkare och strikta utsläppskrav för koldioxid, vilket enligt Ford hämmar utvecklingen av verksamheten med förbränningsmotorer.
Efter att den statliga subventionen för elbilar drogs tillbaka i Tyskland har efterfrågan på elbilar minskat kraftigt. Dessutom påverkar den svaga konjunkturen och konsumenternas osäkerhet över jobb och ekonomi köpbeteendet negativt.
Fords framtidsstrategi i Europa
Fords finanschef Marcus Wassenberg framhöll vikten av att säkra företagets konkurrenskraft i Europa för framtida generationer.
– Vi behöver genomföra svåra men nödvändiga åtgärder för att säkerställa att Ford fortsätter att vara starkt på den europeiska marknaden, sade Wassenberg.
Ford har också riktat kritik mot den europeiska och tyska politiken för bristen på en tydlig och konsekvent strategi för att främja elbilsutveckling. Företaget anser att mer politiskt stöd behövs för att förbättra marknadsvillkoren.
Tidigare investeringar och osäker framtid
Under 2023 och 2024 investerade Ford cirka två miljarder euro i sin fabrik i Köln för att ställa om till elbilsproduktion. Tillverkningen av förbränningsmotormodellen Fiesta har upphört, och två nya elbilsmodeller har börjat tillverkas i Köln. Dessa är de första serietillverkade elbilarna från Ford i Europa.
Trots de stora investeringarna har försäljningsresultaten hittills varit långt under förväntan. Fords tyska ledning har genomgått förändringar, inklusive att tidigare Tysklandschefen Martin Sander oväntat lämnade företaget för Volkswagen tidigare i år.
Minskad personalstyrka i Köln
2018 hade Ford cirka 20 000 anställda i Köln. Med de nu planerade nedskärningarna förväntas antalet anställda halveras till mindre än 10 000 fram till slutet av 2027. Företaget ser det som ett nödvändigt steg för att återfå lönsamhet och anpassa sig till de förändrade marknadsförutsättningarna.
Källa: Frankfurter Allgemeine Zeitung