Sedan den 1 januari 2024 har lastbilar med dubbeltrailers tillåtits på en begränsad del av det danska motorvägsnätet. För att fler transportföretag ska kunna dra nytta av de längre lastbilarna inför nu transportminister Thomas Danielsen en ny företagsregel som gör det möjligt för företag att själva finansiera nödvändiga anpassningar för tillgång till motorvägarna.
- Längre lastbilar ställer särskilda krav på vägar och deras utformning. Med det nya företagsprogrammet kan transportföretag betala för anslutningar till motorvägsnätet, vilket gör det möjligt för fler dubbeltrailers att ta sig ut på vägarna. Detta är en bra åtgärd för den gröna omställningen, minskar trafikstockningar och är en fördel för transportindustrin, som kan transportera mer gods med färre fordon, säger Thomas Danielsen.
Företagsprogrammet möjliggör snabbare utbyggnad
Det nya företagsprogrammet syftar till att påskynda utbyggnaden av vägnätet för att kunna hantera längre lastbilar och maximera potentialen för ett effektivare godstransportsystem. Ansökningar kan göras från och med den 1 november 2024, och ansökningsavgiften är 50 000 danska kronor. Avgiften används för att täcka kostnaderna för den danska vägmyndighetens handläggning av ansökningarna.
Längre lastbilar får bättre tillgång till det danska motorvägsnätet
När en ansökan har lämnats in, görs en bedömning av vad som krävs för att anpassa vägnätet så att företagets lastbilar kan få tillgång till motorvägen. Därefter måste företaget, i samarbete med den berörda kommunen, besluta om och finansiera de nödvändiga justeringarna av vägnätet.
Prioritering baserat på ansökningstid
Ansökningarna kommer att behandlas i den ordning de tas emot av den danska vägmyndigheten. Under hösten kommer en vägledning för ansökande företag och kommuner som vill ansluta sig till det utvidgade vägtransportnätet för dubbeltrailers att tas fram av den danska vägmyndigheten.
Fakta om de längre lastbilarna
Dubbeltrailers kan vara upp till 34 meter långa och väga upp till 72 ton.
En "klassisk" lastbil är upp till 18,75 meter lång och väger 56 ton.
Modulerade trailers är upp till 25,25 meter långa och väger upp till 60 ton.
Den 1 januari 2024 trädde försöksreglerna för dubbeltrailers i kraft, och försöket omfattar motorvägssträckan mellan Aarhus och Høje Taastrup. Denna utveckling markerar ett viktigt steg mot effektivare och mer hållbara godstransporter i Danmark, där längre lastbilar kan bidra till att minska trafikbelastningen och förbättra transportsektorns totala effektivitet.
Källa: Lok-report & HCS