Wolt, den digitala handelsplattformen, fortsätter sin expansion i Sverige. Under första halvåret 2024 har företaget etablerat sig i sjutton nya städer, vilket innebär en fördubbling av verksamheten på bara sex månader. Totalt är plattformen nu verksamt i trettiosex svenska städer och planerar ytterligare expansion under hösten.
Expansionen har varit framgångsrik i flera nya städer. Två städer, Kalmar och Östersund, har särskilt utmärkt sig sedan lanseringen i våras. Antalet nya användare i dessa städer har överträffat plattformens ursprungliga mål.
"Städerna har en väldigt bra mix av utbud på restaurang-sidan som bidragit till att fler användare upptäckt oss. Vi ser också att många mindre restauranger i dessa städer har haft en riktigt bra tillväxt, vilket vittnar om vi tillsammans har lyckats med att bredda deras kundbas genom att vi digitaliserat deras erbjudande", säger Johan Grönvall är VD på Wolt
Under den kommande hösten förväntas företaget fortsätta sin satsning på att utöka sitt leveransområde i Sverige. Företaget expanderar nu till Värmdö och Saltsjöbaden. Tjänsten kommer även att utvidgas i Nacka, vilket täcker några av de sista områdena i Storstockholm där plattformen inte tidigare varit tillgängligt. Vid öppningen kommer drygt trettio restauranger och butiker att finnas på med.
Värmdö och Saltsjöbaden blir en del av det befintliga leveransområdet i Storstockholm, som hanteras av många kurirpartners. Wolt använder en flexibel arbeAtsmodell som majoriteten av kurirerna föredrar, med en Novus-undersökning från maj som visar att över 60 procent av dem uppskattar flexibiliteten över fast anställning.
"Om man väljer att neka uppdrag har det ingen inverkan på möjligheten att få nya uppdrag. Vår algoritm är tekniskt obunden och tar hänsyn till var en kurirpartner befinner sig i förhållande till upphämtningsplats , leveransadress och vilket typ av fordon kurirpartnern kör, säger Johan Grönvall