Det globala transport- och logistikföretaget DSV rapporterar att de flesta av de största rederierna på Nordatlanten har minskat sin kapacitet det senaste året. Störst neddragningar procentuellt har gjorts av CMA CGM och COSCO SHIPPING Lines, som har reducerat sin tonnagekapacitet med 30,9 procent respektive 22,7 procent.
Evergreen, som normalt bidrar med ett fartyg till Ocean Alliance "TAT2", drog tillbaka sitt 9 466 TEU stora fartyg Ever Living i juli. Efter att ha tillfälligt använts i en Asien–Nordeuropa-rutt, rapporterar DSV att fartyget kommer att återgå till transatlantisk trafik den 31 oktober.
Hapag-Lloyd är det enda rederiet som ökat sin kapacitet på de transatlantiska rutterna. DSV uppger att företaget under det senaste året har lagt till 12 500 TEU, motsvarande en ökning på 6 %. Två nya fartyg har också introducerats, vilket inte var möjligt 2023 på grund av kapacitetsbehov i andra delar av nätverket.
Maersk planerar att ersätta sina nuvarande 2M-tjänster med nya "Gemini Cooperation"-rutter, i samarbete med Hapag-Lloyd. DSV noterar att Hapag-Lloyd samtidigt lämnar THE Alliance, men fortsätter sitt samarbete med ZIM på linjer mellan Medelhavet och Nordamerika.
Källa: DSV