Ny studie - AI kan erbjuda elbilister personliga priser

Den artificiella intelligensen använder algoritmer som kan justera priserna baserat på individuella faktorer, som batterinivå och bilens geografiska plats. Fotograf: Andreas 160578 / Pixabay

När fler kör elbilar kan trängsel uppstå vid laddstationer. En studie från Chalmers visar att AI-kontrollerade laddstationer kan erbjuda personliga priser och minska kostnad och väntetid. Forskarna betonar dock vikten av att hantera etiska frågor eftersom AI kan utnyttja bilisternas information.

Dagens laddinfrastruktur är komplex med många abonnemang och fri konkurrens. Vid vissa snabbladdningsstationer kan köer uppstå. Chalmers-forskare har utvecklat en modell som visar hur AI-styrda laddstationer kan erbjuda personliga priser baserat på faktorer som batterinivå och geografisk position.

− Elbilsförarna kan välja att dela information med snabbladdningsleverantörerna, till exempel via en app, och få ett förslag på personligt pris från en smart laddstation. I vår studie kunde vi visa hur rationella och egennyttiga förare reagerar genom att bara acceptera erbjudanden som är fördelaktiga för dem själva. Det leder till att både pris och väntetider minimeras, säger Balázs Kulcsár, biträdande professor vid institutionen för elektroteknik på Chalmers.

I studien kunde förarna alltid välja att tacka nej till det personliga priset och istället använda en konventionell laddstation med fast pris. De personliga priserna varierade avsevärt och var nästan alltid lägre än marknadspriserna. Algoritmen kunde identifiera vilka priser som accepterades av förarna och under vilka förhållanden. Dock noterade forskarna att algoritmen ibland höjde priset markant när batteriet var nästan tomt, vilket tvingade föraren att acceptera erbjudandet.

− Smarta laddstationer kan lösa komplex prissättning på en konkurrensutsatt marknad, men vår studie visar att de behöver utvecklas och införas med skydd för konsumenterna, säger Balázs Kulcsár. 

Så gjordes studien

Forskarna skapade en matematisk modell för interaktionen mellan snabbladdningsstationer och elbilsanvändare. Stationerna erbjöd antingen marknadspriser eller AI-drivna personliga priser, som användarna kunde acceptera eller avvisa. Resultaten var lovande, med AI-genererade priser oftast lägre än marknadspriserna.

Källa: Chalmers tekniska högskola