Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana besökte nyligen Trelleborgs Hamn för att diskutera behovet av att öka kapaciteten för godstransporter via järnväg. Hamnen har under de senaste åren arbetat aktivt för att främja godstransporter med tåg och har sett en betydande utveckling.
Trelleborgs Hamn har ökat sin intermodala trafik, som kombinerar järnväg, sjö och väg. Med en ny intermodal terminal kan kapaciteten öka från 40 000 till 150 000 enheter.
− Med en ny, modern intermodal terminal kan vi gå från att hantera 40 000 enheter till 150 000 enheter. Vi är Europas mest hållbara RoRo-hamn och vi kan bidra till att mer gods går på järnväg och därmed avlasta vägnätet, vilket är det mest optimala för miljön. Det kan inte finnas någon som är motståndare till detta, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn.
Under 2023 transporterades nästan 40 000 trailers med järnväg till eller från hamnen. Under perioden januari till juli 2024 har volymen ökat med 12,7 % jämfört med samma period föregående år. Prognoserna för 2033 indikerar att hamnen kan hantera 150 000 enheter, vilket kräver en modern intermodal terminal.
Trafikverket och Trelleborgs Hamn fokuserar nu på att förbättra logistiken genom att förlänga det nuvarande utdragsspåret och utvärdera förändringar av godsbangården för att öka kapaciteten. Ett avtal för utvecklingen av den nya terminalen och godsbangården förväntas kunna tecknas 2025, med byggstart under 2026 och färdigställande 2027/2028.
Med en ny modern terminal kommer Trelleborgs Hamn att kunna hantera samma volymer som liknande hamnar i Rostock, Travemünde och Swinoujscie.
Källa: Trelleborgs Hamn