På världsmässan InnoTrans 2024, som nu är öppnad, slår alla tidigare rekord. På mässan visar Stadler upp åtta innovativa och hållbara fordon för järnvägstrafik. Fokus ligger på miljövänliga framdrivningslösningar som kan erbjuda koldioxidfri tågtrafik.
Stadler visar även upp nyheter inom service och signalteknik som bidrar till att skapa helhetslösningar för framtidens mobilitet.
RS ZERO – ett steg mot framtidens regionaltrafik
Höjdpunkten på årets mässa är den nya RS ZERO, ett fordon som kan drivas helt med batteri eller med hjälp av vätgas. Denna lösning gör det möjligt att köra tåg utan lokala koldioxidutsläpp och möta framtidens krav på hållbarhet inom regionaltrafik. RS ZERO är en vidareutveckling av det populära Regio-Shuttle RS1, som i 25 år har varit en av de mest använda tågen i Tyskland. Med RS ZERO får kunderna två framtidssäkra alternativ: batteridrift eller vätgasdrift.
FLIRT med batteridrift – lokalt koldioxidfri
Stadler presenterar även den batteridrivna versionen av FLIRT, ett regionaltåg som kan köras både på elektrifierade och icke-elektrifierade spår. När tåget kör under kontaktledningar laddas batterierna automatiskt, och på icke-elektrifierade sträckor körs tåget med batteri. Tåget är beställt av DB Regio och kommer att användas för att fasa ut dieseldrivna fordon i sydvästra Tyskland. Den maximala räckvidden i batteridrift är minst 80 kilometer, och tåget kan köras i upp till 140 kilometer i timmen.
Class 99 – bimodal lok för tunga transporter
Stadler introducerar även Class 99, en bimodal lokomotiv för den brittiska järnvägen. Loket kan drivas både elektriskt och med diesel och används främst inom tung godstrafik. Med en dragkraft på 500 kilonewton och en toppfart på 120 kilometer i timmen är Class 99 ett kraftfullt alternativ för icke-elektrifierade sträckor i Storbritannien. Loket är också utrustat med den senaste tekniken för säkerhet och fjärrdiagnostik.
Nya CITYLINK för Tyskland och Österrike
Ett annat viktigt inslag på InnoTrans 2024 är Stadlers nya CITYLINK för trafikföretag i Tyskland och Österrike. Stadler har fått i uppdrag att leverera upp till 504 låggolvståg till sex trafikföretag. Dessa fordon erbjuder både flexibilitet och komfort, med en modulär design som anpassas efter kundernas behov. Första tåget visas på mässan och kommer att tas i bruk av Saarbahn i Tyskland.
Framtidens signalteknik
För första gången visar Stadler både sina fordon och signalteknik på samma monter. NOVA-Depot är en integrerad lösning som kombinerar fordon och signalteknik för att optimera drift och underhåll. Stadler demonstrerar även sitt digitala signalsystem EUROLOCKING, en flexibel lösning som kan användas för både normalspår och smalspår.
Innovativa service- och underhållslösningar
Stadler presenterar också sina omfattande servicelösningar på mässan. Dessa program inkluderar fullständig service för att garantera maximal tillgänglighet och driftsäkerhet för fordonen. Stadler erbjuder även digitala lösningar som tillståndsbaserat underhåll och cybersäkerhetslösningar, vilket bidrar till effektiv drift och skydd av järnvägsfordon.
Med dessa innovationer siktar Stadler på att forma framtidens järnvägstrafik med hållbara och avancerade teknologier som både ökar effektiviteten och minskar miljöpåverkan.
Källor: Innotrans/ Berlinmässan