Sjöfartens avkarbonisering: Alfa Laval satsar på ammoniak

Industrihamn och containerfartyg. Foto: Alfa Laval

Sjöfarten bidrar med nästan tre procent av de globala koldioxidutsläppen. Ammoniak, som är ett koldioxidfritt bränsle, förväntas bli en viktig del av sjöfartsindustrins arbete med att minska sina utsläpp. Alfa Laval meddelar att företaget planerar att leverera sina första bränsleförsörjningssystem för ammoniakdrivna fartyg i slutet av 2025.

Alfa Laval, med erfarenhet av bränslen som LNG, LPG och metanol, arbetar på att utveckla ny teknik för säker och effektiv användning av ammoniak. Företaget deltar i flera utvecklingsprojekt inom detta område och förbereder sig för att lansera bränsleförsörjningssystem för ammoniakdrivna fartyg i slutet av 2025. I samarbete med det schweiziska motordesignföretaget WinGD har företaget levererat två testsystem för WinGD:s ammoniakdrivna motorer. Dessa system inkluderar integrerad bränsleventilstyrning och ett ventilationsbehandlingssystem. Designen av bränsleförsörjningssystemet, kallat Alfa Laval FCM Ammonia, förväntas valideras i slutet av 2024, med de första marina leveranserna planerade till slutet av 2025.

Sameer Kalra, President för Marine Division på Alfa Laval, uttalade:

"Alfa Laval FCM Ammonia är ytterligare ett tillskott till våra lösningar som påskyndar sjöfartens avkarbonisering. Vår leverans till WinGD visar vår tekniska beredskap att hantera ammoniak som bränsle, vilket i sin tur belyser vårt stöd för sjöfartsindustrins övergång till hållbara energikällor.”

Alfa Laval, WinGD, American Bureau of Shipping (ABS) och K Shipbuilding (KSB) har ingått ett samförståndsavtal för att främja teknisk utveckling inom området. Tillsammans arbetar de med designen av en ammoniakdriven MR-tanker. Uppdragets omfattning har nyligen utökats till att även omfatta ett dual-fuel boiler system. Detta system kommer effektivt att hantera renings-/kokgas och uppfylla fartygets värmebehov, vilket minimerar energiförbrukningen och säkerställer säker drift.