EU har beslutat att bevilja medfinansiering i form av bidrag till Train Alliance om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK) för genomförande av projektet SMARTCargo. Projektet syftar till att stärka kapacitet och funktion i den svenska delen av det europeiska järnvägsnätet TEN-T och därigenom möjliggöra en ökad övergång från fossila lastbilstransporter till gröna och hållbara järnvägstransporter.
Projektet är ett järnvägskoncept med signifikant nytta för samhället, som innebär etablering av kringfunktioner i järnvägens sidosystem för att öka järnvägens kapacitet och tillföra ytterligare funktioner. Projektet har en tydlig miljö- och hållbarhetsvinst som beräknas reducera CO2-utsläppen med dryga 11 000 ton årligen.
Projektet beräknas löpa över tre år och omfattar en total projektvolym om 94,8 MEUR (ca 1 080 MSEK), där EU-bidraget om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK) motsvarar 30 procent. Train Alliance avser i enlighet med ansökan att finansiera resterande delar av projektet genom i första hand egna medel, samt vid behov genom säkrad extern finansiering i form av kreditfacilitet.
I och med beviljandet av EU-bidraget går SMARTCargo över i leverans- och etableringsfas med start på bolagets område i Sigtuna. Enligt villkoren för EU-bidraget ska färdiga funktioner för högre kapacitet vara etablerade senast den 31 december 2027. En förutsättning för utbetalning av EU-bidraget är att bolaget efter genomförd funktions- och kapacitetskontroll kan uppvisa att i ansökan angiven funktion och kapacitet har uppnåtts.
Konceptet kommer även att etableras på andra orter i bolagets nationella nät av järnvägskopplade orter så som flaskhalsar och åtgärder som stärker kapacitet och funktion i järnvägsnätet TEN-T.
Projektet SMARTCargo har sedan den initiala ansökan i december 2023 genomgått flera validerings-, verifierings- och utvärderingsprocesser hos EU. Resultatet mynnade ut i högt givna utvärderingspoäng om 21,5 av 25 möjliga.