I Gothenburg RoRo Terminal ökar behovet för utlastning av kartong, papper och massa stort. Som svar har man investerat i väderskyddad transitlagring och skapat ett kvalitativt, hållbart koncept som ökat kapaciteten och minskat ledtiderna från Sverige till Europa från 23 till 14 dagar.
Svenska skogsprodukter är populära i europeisk tillverkningsindustri. De är kända för sin höga kvalitet och lämpar sig därför väl till bland annat premiumförpackningar för såväl industri- och konsumentändamål. Efterfrågan har ökat över tid, men landdistributionen över Europa dras med problem då land- och järnvägsinfrastrukturen lider av begränsad kapacitet.
Det är en av anledningarna till att svenska skogsproducenter ställer om sina intraeuropiska transporter till sjö via Göteborgs Hamn i allt högre grad.
– Vi ser en ökad efterfrågan från flera av våra skogsindustrikunder, och för att möta den har vi nu ökat vår kapacitet, säger David Wallgren, Senior Business Development Manager på Gothenburg RoRo Terminal.
– I september fick vi i gång vårt nya väderskyddade transitlager på 6000 kvadratmeter som vi döpt till ”Pappersrullen”. Det är ett komplement till vår befintliga anläggning Paper Logistics Center som ökar vår kapacitet att mellanlagra högkvalitativa skogsprodukter väderskyddat i väntan på lastning. Samtidigt har vi tillsammans med DFDS kunnat spetsa till vår produkt med en totallösning från bruk till slutkund som är väldigt uppskattad, där Gothenburg RoRo Terminal verkligen sammanlänkar Sverige och Europa.
Från 80 000 ton till 280 000 ton
En av de svenska skogsindustriaktörer som flyttat stora volymer till terminalen på senare tid är Billerud som nu ökar från 80 000 till 280 000 ton utskeppad kartong och massa via terminalen. Med det nya upplägget har man kunnat öka sin exportvolym och korta ledtiderna från Sverige till Mellan- och Sydeuropa med upp till nio dygn.
Att skogsindustrin i stort upptäckt fördelarna med Gothenburg RoRo Terminals tjänster i växande utsträckning är logiskt menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB:
"Dels är det ju i grunden hållbart att transportera stora volymer genom kombinationen järnväg/fartyg, och ännu mer så när fartygen i sig är bränslesnåla och elanslutna vid kaj som här i Göteborg. På sjön finns heller inga flaskhalsar på samma sätt som på land vilket ökar tillförlitligheten"
Källa: Göteborgs hamn