Provkörning av världens första elektrifierade bandvagn genomförd

Efter genomförda provkörningar kommer det att genomföras en utvärdering av den elektriska bandvagnen. Därefter vidtar fortsatt utveckling och förbättring av fordonet. Foto: Vattenfall

Provkörning av världens första elektrifierade bandvagn är nu genomförd. Fordonet är ett av de viktiga verktyg som Vattenfall Eldistribution använder i fält. Bandvagnen är fossil-, buller- och vibrationsfri och bidrar även med kapacitet till elsystemet genom att fungera som reservkraft via tekniken V2G samt att tekniken V2L även är tillämplig.

Vattenfall Eldistributionhar som mål att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri till år 2030. Som ett led i det arbetet har Vattenfall Eldistribution, genom entreprenadavtalet med Vattenfall Services och tillsammans med Vattenfall R&D, arbetat med att utveckla en elektrifierad bandvagn. På sikt ska bandvagnen användas i fältarbetet.

Premiärturen med den elektriska bandvagnen genomfördes i dagarna utanför Boxholm i Östergötland i samband med en förarutbildning.

– Att genom målmedvetet innovationsarbete under flera år ha lyckats att kombinera fossilfrihet, ökad elektrifiering och en bättre arbetsmiljö för fältpersonalen visar att det finns lösningar även för tuffa utmaningar, säger Peter Söderström, innovationschef på Vattenfall Eldistribution.

– Bandvagnen som verktyg är svår att ersätta och i dagsläget finns inget eldrivet alternativ. Tack vare den snabba batteriutvecklingen inom fordonsindustrin föddes idén om att ta fram en elektrifierad bandvagn, säger Pontus Karlsson, teknisk projektledare på Vattenfall R&D.

– Bandvagnens egenskaper att transportera material och personal i svår terräng, på känslig mark och i snö är oöverträfflig. Testkörning kommer att ske under hösten och vintern. Förutom att den är fossilfri så är arbetsmiljön för våra förare och medarbetare mycket bättre, säger Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services.

Den elektrifierade bandvagnen kan fungera som reservkraft och föra in effekt i systemet, tack vare Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet. Den kan även fungera som en ”powerbank”, vilken kan ladda handmanövrerade maskiner, som till exempel borrmaskiner och handsågar. Tekniken som möjliggör det är V2L(Vehicle-to-Load).

FAKTA

  • ~120 kWh – batterikapacitet.
  • Max hastighet omkring 40 km/h.
  • Vikt i paritet med en original bensindriven version.
  • 3 st olika körlägen; Eco, Normal, Peak.
  • Digital internetuppkopplad förarinstrumentering med tryckskärm. Karta, batterinivå och annan information kan visas.
  • Laddtid ca 30-50 min till 80% med CCS DC-laddning (Combined Charging System - gör det möjligt för elfordon att laddas med både långsammare AC-laddning, för normal-laddning i garage eller på offentliga laddningsstationer, och snabbladdning med DC, för snabb påfyllning av räckvidd).
  • Drifttid – bedömt en arbetsdag i normalt arbetstempo
  • Batterisystemet – klarar temperaturer ner till – 40 grader Celsius.
  • Batteripack med marknadsledande energidensitet, omkring 190Wh/kg
  • Möjlighet finns för att driva större laster m.h.a. energin i det stora batteriet med en effekt upp emot flera hundra kilowatt. (Kräver ytterligare kraft-elektronik).
  • Fordonet är fjärruppkopplat för säkerhet och driftövervakning samt möjlighet till WiFi-nätverk för personalen.