Ingka-koncernen har nu fossilfria hemleveranser i två av IKEAs viktigaste städer, Stockholm och Shanghai. I Stockholm drivs fordonen av HVO100 och Biogas100 medan alla fordon i Shanghai drivs av el. 2020 ska även alla leveranser i Amsterdam, Los Angeles, New York och Paris ske med elfordon.
En stor del av Ingka-koncernens koldioxidutsläpp kommer idag från transporter. För att ställa om verksamheten till att bli klimatpositiv behöver fler transporter bli fossilfria. Därför har Ingka-koncernen satt upp målet att hundra procent av hemleveranserna ska göras med elfordon eller andra lösningar för nollutsläpp till 2025. Dessutom kommer laddningsstationer sättas upp vid alla varuhus, kontor och distributionscenter senast 2020.
– Det här är en milstolpe för oss och jag är otroligt glad att vi lyckats nå våra mål i Shanghai och Stockholm. Våra kunder efterfrågar allt oftare att få sina varor hemlevererade. För att vi även ska ha en planet i framtiden behöver dessa transporter ske på ett hållbart sätt, säger Jesper Brodin, vd för Ingka-koncernen.
Ingka-koncernen var i september 2018 en av de första parterna att gå med i det globala initiativet EV100. Initiativet ska föra samman företag som har ambitionen att driva omställningen till elektriska fordon till 2030. Hemleveranser med nollutsläpp är en viktig del av Ingka-koncernen omställning till att bli klimatpositiv.
– Det här är en vinst för alla– för IKEA, för människor i Kina och för planeten. För oss handlar det inte bara om att byta till eldrivna fordon, det handlar om att optimera och hitta nya arbetssätt. Tillsammans med våra kinesiska partners använder vi en digital plattform för att säkra att vi använder vår leveranskapacitet så hållbart och effektivt som möjligt, säger Anna Pawlak Kuliga, landschef för IKEA Kina.