Progress Rail miljösanerade lok med återanvända komponenter

Loket EMD24B, en kombination av modernaste teknik och återanvända komponenter. Foto-Progress Rail
Loket EMD24B, en kombination av modernaste teknik och återanvända komponenter. Foto-Progress Rail

Amerikanska järnvägsföretaget Progress Rail har avslutat första testserien med ett nytt lokomotiv med beteckningen EMD24B, som delvis har framställts av återanvända komponenter.

Tillverkaren har inlett en process för att få loket godkänt enligt utsläpps-certifieringen Tier 4. Loket, som har en effektivitetsprestanda på 2000 hk kommer också att genomgå 3 000 timmar av tester med företaget Anacostia Rail Holdings Pacific Harbor Line, som är verksam vid hamnarna i Long Beach och Los Angeles.

EMD24B har ”övertagit” underredet och hytten från ett 1973 GP-40 lokomotiv, med renoverade komponenter i EMD- form och en Caterpillar 3512C HD-motor med integrerande efterbehandling.

EMD24B - projektet genomfördes av olika team inom företaget, inklusive Progress Rails ingenjörsteam vid bolagets huvudkontor i Patterson i Georgien. Progress Rails brasilianska dotterbolag Zeit utvecklade och installerade styrsystemet.

- Vi är angelägna om att få testa loket EMD24B, som numera använder modernaste teknik och utgör ett mycket viktigt steg när det gäller att uppfylla California Air Resources Boards och EPA:s ytterst stränga normer angående ren luft, sade Pacific Harbor Lines VD Otis Cliatt II den 22 februari

Enligt Progress Rails vice VD Billy Ainsworth berättade för journalister att under 2010 deltog PHL i ett av företagets största REpower-projekt hitintills genom att modernisera hela Progress Rails befintliga bestånd av lok med renare förbränning motorer.

- Idag är vi glada över att kunna fortsätta den traditionen och verka för renare luft, bland annat genom modernisering av vårt rullande materiel så att det uppfyller krav på Tier 4 certifiering, förklarade Billy Ainsworth.