133 miljoner till världens första autonoma, fullelektriska containerfartyg

Yara Birkeland är världens första autonoma och helelektriska containerfartyg. Illustration: Yara

Yara och Kongsberg Group tar ledningen i tävlingen för att utveckla världens första autonoma och fullelektriska containerskip.

Företagen bygger nu ett autonomt koncept på Herøya, vilket kommer att se till att fartyg förtöjs, lastas och lossas automatiskt och elektriskt. Enova bidrar med 133 miljoner kronor till stöd för projektet. 

- Om det är framgångsrikt innebär det en ny tid för godstransporter till sjöss", säger VD för Enova, Nils Kristian Nakstad. På Herøyas industripark i Telemark producerar Yara mineralgödselmedel.

Några av gödningsmedlet transporteras nu med bil till containerterminaler i Brevik och Larvik. Enova har nu begått 133,6 miljoner dollar till stöd för ett helt elektriskt självgående containerskip som kommer att ersätta dessa biltransporter.

- Intresset för autonom transport är stor, men samtidigt är många skeptiska till om det är möjligt i praktiken och om det är säkert. Det viktigaste som detta projekt kommer att bidra till är att visa att självgående frakt till sjöss är möjlig och ge de effekter vi vill ha, säger Nakstad i Enova.

Det finns för närvarande inga helautonoma fartyg i världen och det finns få helelektriska båtar. Samtidigt finns det ett brett intresse för ett sådant koncept, och spridningspotentialen är därför stor. Fartyget, Yara Birkeland, har en kapacitet på 105 TEU (tjugo fots behållare) och kommer att ersätta ca. 40 000 årliga lastbilar med ett körsträcka på cirka en miljon kilometer.

Lösningarna till sjöss och mark sänker totalt 750 ton koldioxid per år och minskar energiförbrukningen avsevärt. Yara har gjort beräkningar som visar att ett förflyttning av varor från väg till sjöss inte kommer att vara lönsamt förrän både fartyg och logistik är både helt elektriskt och helt automatiserade.

- För oss i den privata sektorn är det viktigt att ha myndigheter på vår sida när vi utvecklar ny teknik och skapar nya industrier. Det ger oss möjlighet att vara våldsamma. Yara Birkeland är ett mycket bra exempel på offentlig-privat samarbete i praktiken, säger VD Svein Tore Holsether i Yara.

Omkring en tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Norge är förknippade med transport. Enova arbetar för konvertering till lågutsläppsgemenskapen, och Enova-chefen tror att Yaras innovativa logistikkoncept kommer att vara ett stort steg framåt på vägen:

- På vägen till lågemissionssamhället måste transportutsläppen minska till nästan noll. Då behöver vi projekt som kan förändra marknaden - projekt som har potential att bana väg för andra och öka omvandlingshastigheten inom sin sektor. Det är precis vad vi tror att världens första autonoma och helelektriska containerfartyg kommer att göra. Det självgående fartyget utmanar också reglerna, eller snarare bristen på regler. Yara står i god dialog med Norges Maritime Direktorat och Kystverket om nödvändiga undantag för att starta ett fartyg utan besättning.

- Erfarenheten av Yara-projektet kommer att vara viktigt vid utformningen av ett nationellt regelverk för autonoma fartyg. Detta gör vattnet mer förutsägbart för framtida fartyg. Då pratar vi om marknadsförändringar! säger Nakstad.

Det är Kongsbergkoncernen som utvecklar och levererar den autonoma utrustningen. Fartyget är inställt enligt planen vid årsskiftet 2018/2019, och kommer ursprungligen att bemannas.

Källa: Enova