Den svenska linjen vinner gehör i vikt- och längdfrågan

Foto: Scania
Foto: Scania

Den hett debatterade vikt- och längdfrågan har nått ett steg närmare en lösning. Den inplanerade omröstningen i parlamentet har skjutits upp. Transportkommittén har enats om att frågan ska skickas tillbaka till EU-kommissionen för att komma med nytt förslag till direktiv, där Sveriges krav i vikt- och längdfrågan väntas vinna gehör.

 I april 2013 lämnade EU kommissionen in förslag om nytt direktiv till parlamentet gällande fordons högsta tillåtna längd och vikt. Sverige har drivit linjen att längre och tyngre fordon än de i direktivet gällande 18,75 meter och 40 ton ska vara tillåtna i nationell trafik och mellan länder som tillåter längre och tyngre fordon.  Tidigare har motståndet mot Sveriges linje varit starkt, men nu tycks frågan vara på väg mot en lösning. Förslaget kommer att skickas tillbaka till EU-kommissionen med uppgift att komma med förslag till nytt direktiv senast 2016.

- För transportbranschen i Sverige är detta en viktig delseger. Det verkar nu som om vi kan fortsätta med trafiken som tidigare, säger Peter Jeppsson, vd på TransportGruppen och Transportindustriförbundet.

Den planerade omröstning i EU-parlamentets transportkommitté har skjutits upp då man inte lyckats enas om en lydelse i omröstningstexten som kan garantera ”existing use” – d.v.s. att längre och tyngre fordon tillåts i de länder där reglerna så medger – under tiden. Frågan uppges vara nära en lösning och en ny votering är planerad till 20 mars, vilket skulle kunna innebära ett beslut i EU-parlamentet den 15 april.

- Nu finns det ytterligare tid och hopp om att hitta en lösning och lydelse som garanterar nuvarande praxis under tiden EU kommissionen arbetar med att få fram ett nytt heltäckande EU-direktiv gällande fordons högsta tillåtna vikt och längd inom EU, säger Peter Jeppsson.

Transportindustriförbundet har arbetat intensivt med frågan och kommer fortsätta att vara en aktiv part i arbetet för att nå en överenskommelse.