Ett centralt läge är viktigt för logistik. Småländska Växjöregionen klättrar på rankingen över attraktiva logistiklägen i Sverige. Vad har Växjö som gör regionen attraktiv?
Växjöregionen består av Växjö, Alvesta,Sävsjö, Älmhult och Ljungby. Ett par av Växjöregionens styrkor är ett bra regionalt samarbete och satsningen på e-handel. Järnvägsstationen Alvesta är knutpunkt mellan både öst och väst samt med Södra stambanan. Logistikutbildning vid Linnéuniversitetet och samarbete med Ljungby med utbildning i informationslogistik vid CIL bidrar också till en attraktiv region. Andra fördelar för regionen är en kombiterminal i Alvesta, logistiknätverket Nätverket Expansiva Växjö och att det går att nå alla Nordiska huvudstäder med leverans nästa dag. De Baltiska länderna och Polen finns också i närområdet.
Lysande logistiskt läge
Hur är Växjö som logistikregion? Vi frågar Per-Olof Löfberg som för Växjös räkning bland annat är projektledare för Baltic Link.
- Växjö har ett lysande logistiskt läge och vi stiger också på logistikrankingen, vilket är glädjande. Vi har också under 2014 gjort en drive i media för att framhålla Växjös fördelar. Vi ligger geografiskt bra i mitten för att kunna nå stora marknader i Norden, har bra järnvägsförbindelser och närhet till E4an. Regionen är också ett logistiskt nav ur internationellt sammanhang, berättar Per-Olof Löfberg.
Alvesta är en knutpunkt på väg ner mot Karlshamn eller Karlskrona och Baltic Link ner mot polska Gdynia och vidare ner till Adriatiska havet. Det ger en tyngd åt det så kallade TNT-nätverket och kombinationen väg, järnväg och båt som brukar gå under namnet intermodala transporter. Postterminalen i Alvesta är också en del i de lokala resurser som finns.
Logistik och framtiden
E-handelsföretag söker sig gärna till Växjö. Läget mitt i södra Sverige innebär
goda cut off-tider. Näthandeln kan härifrån klara snabba leveranser över
hela Norden. God kompetensförsörjning, tillgång till lokaler och en unik etableringsservice är andra fördelar som gör Växjö till ett av Sveriges starkaste framtidsnav. I Växjö sysselsätter logistik, transport och partihandel runt 2500 personer och är tredje största bransch lokalt efter IT och tillverkning.
- Man delar ofta upp landet i olika tårtbitar med olika logistikprojekt, men vi ser att det finns synergieffekter i att samarbeta med de andra regionerna och deras projekt. Exempelvis samarbetar vi med Norrköpingsregionen, berättar Per-Olof Löfberg.
Han ser också att man i regionen har bra planförberedelse för att kunna erbjuda mark för etableringar i regionen. Sedan är frågan om höghastighetståg intressant. Flera av kommunerna som ligger utmed södra stambanan är medlemmar i nätverket stambanan.com, som har arbetat fram ett förslag till sträckning för en ny järnväg som går från Malmö till Stockholm via Alvesta/Växjö, Hässleholm och Älmhult. Bland andra Sydsvenska Handelskammaren har ställt sig bakom det alternativet. Så framtiden kan bli spännande.
- Växjö har allt som efterfrågas, avslutar Per-Olof Löfberg.