Så lyckas svenska företag med e-handel i Tyskland

Foto: Svensk-Tyska Handelskammaren
Foto: Svensk-Tyska Handelskammaren

En stor del av de tyska e-handelskunderna köper redan idag från utländska sajter och antalet väntas öka kraftigt under de kommande åren. För svenska e-handlare finns goda chanser att framgångsrikt ge sig in på den växande marknaden. Därför arrangerar Tysk-Svenska Handelskammaren två e-handelsseminarier i Stockholm och Göteborg.

Med det svenska försprånget vad gäller innovativa it-lösningar, en geografisk närhet som möjliggör förhållandevis snabba och kostnadseffektiva leveranser och den positiva bilden som de flesta tyskar har av Sverige och företag som förknippas med landet finns det stor potential inom e-handeln.

– Just för små och medelstora företag kan Tyskland vara en bra marknad att ge sig in på, prova vingarna, kanske hitta inhemska samarbetspartner och växa sig större. Det gäller bara att göra sin hemläxa innan. Omfattande juridiska krav, andra köpbeteenden och vissa kulturella skillnader kan lätt sätta stopp för satsningen eller fördyra den väsentligt, säger Timo Kabus, ansvarig för e-handel på Tysk-Svenska Handelskammarens avdelning Market Entry & Business Development.

Handelskammarens halvdagsseminarier i Stockholm 24 september och Göteborg 25 september ger företag som vill satsa på Tyskland grundläggande kunskaper i vad som gäller för att bedriva e-handel på den tyska marknaden: hur man når den tyska kunden och vilka fallgropar man bör undvika. Seminarierna innehåller råd och inspiration från flera experter med erfarenheter från både den tyska B2B- och B2C-marknaden.