Finländska staden Kouvolas senaste Kinaprojekt håller på att torka in, skriver nyhetssajten Svenska Yle. Subventioner gjorde det möjligt att skicka halvtomma godståg till Kina, men nu är tomma containrar förbjudna, Kina har stramat åt penningkranarna och trafiken på rutten ligger nere.
En godstågsförbindelse från Finland till Kina via Ryssland och Kazakstan öppnades 2017. Bland annat finska produkter från skogs- och stålindustrin har exporterats till Kina via den nya rutten.
Något senare började norska producenter planera transport av fisk till Kina via finländska Kouvola. Därmed blev Narvik en del av samarbetet om "The New Silk Road" mellan Xian i Kina och Kouvola i Finland.
Den 10 november 2018 påbörjades regelbunden tågtrafik med en avgång varje vecka. Tågen från Kina transporterade alla sorters varor som gick att lasta i en container. För godståg tog resan 10 dagar medan sjöfrakten tar två månader.
Kina fanns ett växande behov av förpackningskartong och mjukpapper i och med den växande näthandeln. För tillverkningen av kartongen krävs nordisk långfibrig massa.
För närvarande ligger alltså rutten så gott som nere med oviss utgång. Trots det kommer staden Kouvola att fortsätta utveckla Finlands största järnvägs- och vägterminal. Kouvolas mål är att köpa mer mark nära terminalen och hyra ut det till logistikföretag.
Terminalen, som är under uppbyggnad, är avsedd att möjliggöra hantering av hundratusentals containers och lastning av godståg till Kina eller Ryssland.
Nyligen betonade staden Kouvola och Kinno, ett stadsbaserat kommersiellt företag för kinesiska tåg, att terminalen också behövs för rysk trafik.
Källa: Svenska Yle