Allt fler bilar försvinner utomlands

Sveriges mest stulna bil är en Volvo. Arkivbild
Sveriges mest stulna bil är en Volvo. Arkivbild

Volvo var biltjuvarnas favoritmärke 2019, följt av Volkswagen och Audi enligt nya siffror från Larmtjänst. Totalt stals 7 180 bilar i Sverige förra året, en minskning från föregående år – samtidigt ökar andelen stulna bilar som inte kommer tillbaka. Polisen ser även att stölder av reservdelar som katalysatorer ökar markant. De allra flesta av de stulna bilarna förs utomlands av internationella brottsnätverk, var femte bil kommer aldrig tillbaka.

Volvo toppar listan över de mest stulna bilmärkena 2019 med 1 504 stulna bilar (21 procent). På andra och tredje plats på listan kommer Volkswagen med 808 stulna bilar (11 procent) och Audi med 564 (7,8 procent).

– Att Volvo toppar listan beror inte enbart på att Volvo är ett populärt bilmärke i Sverige. De välorganiserade internationella brottsnätverken vet att det är Sverige de ska söka sig till när de får beställningar av Volvobilar, säger Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

– Det är klart att det är oroande att så stor andel som 90 procent, eller i genomsnitt 17 bilar per dag, förs utomlands*. Extra tydligt blir det när man tittar på nyare bilar som försvinner i ännu större utsträckning enligt siffrorna från Larmtjänst. Men man får inte glömma bort att det finns mycket man kan göra för att förhindra att bilen blir stulen. Jag uppmanar alltid till att vara uppmärksam på var man parkerar bilen och hur man förvarar bilnyckeln, säger Stefan Brala.

Parallellt med att allt färre stulna bilar kommer tillbaka, rapporterar även Larmtjänst att polisen ser en markant ökning av stölder av katalysatorer och partikelfilter under januari och februari 2020. Den här typen av reservdelar innehåller ädelmetaller och har högt skrotvärde. Katalysatorerna stjäls främst från äldre årsmodeller och partikelfilter från nyare dieselbilar

Den höga andelen stulna bilarna som förs utomlands beror till stor del på att det inte ingår i Tullens uppdrag att leta efter stöldgods som är på väg att lämna Sverige. I en ny rapport från Tullverket, Polismyndigheten och Kustbevakningen föreslås att tullen ska få befogenheter att hålla kvar misstänkt stöldgods. Myndigheterna föreslår också ett förbud mot införsel eller import av störsändare**.

– Tullen kan i dag bara maktlöst se på när stulna bilar och bildelar förs ut ur landet. Att tullen har rätt att ingripa när misstänkt stöldgods är på väg att lämna landet är avgörande för att stöldligorna ska sluta se Sverige som ett smörgåsbord av dyra bilar och reservdelar, säger Stefan Brala.