När Viking Lines nya fartyg Viking Glory kommer i trafik år 2021 kommer fraktkapaciteten mellan Sverige och Finland att öka betydligt. Det nya fartyget kommer att kunna ta 500 fraktmeter mer gods än föregångaren Amorella på den kortaste havsvägen mellan länderna, som går mellan Stockholm och Åbo. Totalt går cirka 90 procent av Sveriges handel via sjöfarten.
Viking Glory blir rederiet Viking Lines största och klimatsmartaste fartyg för frakttrafik. Glory kommer från trafikstarten 2021 att korsa Östersjön två gånger per dygn, med en kvällsavgång från Stockholm till Åbo varje dag. Redan i dagsläget fraktar Viking Lines fartyg över 133 000 godsenheter årligen på Östersjön och koncernens totala andel av fraktmarknaden ökade under 2019 till 18,4 procent.
– Sverige har Europas längsta kustlinje och kan i praktiken betraktas som en ö. Sjöfarten mellan Stockholm och Åbo är livsviktig för exporten och importen mellan länderna vilket vi sett inte minst denna exceptionella vår, dessutom avlastar vi både miljö och landsvägar när godset fraktas på Östersjön. Med Viking Glory kommer trafiken på den här linjen att bli minst 10 procent miljöeffektivare än den är i dag. Därför har vi också valt att utöka kapaciteten med 500 fraktmeter på vårt nya fartyg, säger Harri Tamminen, fraktdirektör Viking Line.
Viking Line har också tagit hänsyn till yrkesförarnas behov i utvecklingen av Viking Glory.
– För yrkesförarna utgör resandet en stor del av deras arbetstid, vilket förstås kan bli ganska tungt mellan varven. Därför vill vi gärna skapa en bättre miljö för våra förare medan de är ombord hos oss. I den lugnaste delen av Viking Glory kommer vi att ha ett separat område för yrkesförarna med 70-talet hytter, en egen bastu- och relaxavdelning och ett trivsamt gemensamt utrymme, säger Harri Tamminen.