Air Gotland står stadig i konkurrensen

Air Gotland noterar bibehållen passagerarvolym trots ökad konkurrens. Foto: Air Gotland
Air Gotland noterar bibehållen passagerarvolym trots ökad konkurrens. Foto: Air Gotland

När Air Gotland summerar sitt utfall för juni månad noteras en bibehållen passagerarvolym trots ökad konkurrens från de stora och statligt stödda flygbolagen.

Under det senaste året har Air Gotland som en del av flygbolaget Air Leap i långa perioder varit den enda aktören som flugit året runt till/från Gotland. Passagerarvolymerna har under den långa vintern varit på en lägre nivå då människor i allmänhet och särskilt gotlänningar varit följsamma till myndigheters rekommendationer under pandemin.

Under senvåren och nu i sommar har bolaget fått konkurrens från stora återetablerade flygbolag och under sommarmånaderna flyger totalt sett fyra flygbolag till Visby. Under våren och försommaren noteras för Air Gotland en positiv tillströmning av passagerare och försäljningen av flygstolar kommande månader överträffar förväntningarna både för Stockholm/Bromma, Göteborg och Ängelholm/Helsingborgslinjen.

I takt med flertalet evenemang som fysiskt arrangeras på Gotland, däribland Medeltidsveckan ser vi ett fortsatt stort intresse för Gotland under sensommaren och den "femte årstiden" september.

– Vi är ödmjukt glada att vi trots tuff konkurrens klarar att hålla vår position på marknaden. Gotlänningarna har tagit oss till sitt hjärta så nu tar vi nästa steg för att bli mer kända bland "fastlänningarna" också säger, Air Gotlands regionchef Michael Enlund.

Air Leap-familjen med Air Halland, Air Skåne Malmö och Air Skåne Ängelholm/Helsingborg tillsammans med Air Gotland satsar nu stort på att synas mer i hela Sverige inte minst inom den digitala marknadsföringen.