Geotab lanserar nu sina tjänster i Sverige. Målet är att etablera Geotab som marknadsledare inom fordons-IoT genom att underlätta omställning till elfordon och uppkoppling av elfordonsflottor. Geotabs tjänster inom data och analys har som mål att hjälpa företag att elektrifiera sin fordonsflotta snabbare och mer effektivt, minska energiförbrukningen samt mäta och minimera klimatpåverkan.
Nyckelmålgrupperna som Geotab har identifierat på den svenska marknaden är företag som kör fossildrivna fordon och vill byta till elfordon samt företag som redan har en konventionell flotta. Geotab kan även hjälpa till att förbättra förarens körstil och fordonsflottans prestanda för att minska bränsleförbrukningen och optimera restiderna.
För att etablera lokal närvaro har Johan Wredström, med mångårig erfarenhet av IoT och fordonsbranschen, utsetts till affärsutvecklingschef för Norden för att framgångsrikt etablera Geotab i Sverige.
– Behovet av data och insikter om fordonsflottor på den svenska marknaden är väldigt stort just nu. Trycket att ställa om till fossilfritt ökar för varje dag samtidigt som den allra största delen av fordonsflottan ännu står kvar i startblocken. Många organisationer saknar verktyg och kunskap om hur de ska göra förändringen. Analyser och data är avgörande för att fatta rationella beslut och för att optimera förvaltningen av elfordonsflottan när övergången är klar, säger Johan Wredström.
Via Geotabs programvara MyGeotab kan företag få insikter om hur man ska elektrifiera sin fordonsflotta, men även tjänster som förenklar administration och optimering av fordonsflottor samt analys av förarbeteenden för ökad säkerhet och minskad bränsle- och energiförbrukning. Fordon kopplas enkelt upp via en plug n´play enhet kallad Geotab GO.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden är 2022 året då elbilar kommer att utgöra majoriteten av alla sålda fordon i Sverige - 60 procent av all nybilsförsäljning under året.
– I Sverige har vi förstått att elektrifieringen är avgörande för att nå klimatmålen, men vi har fallit till tredje plats i elektrifieringsracet globalt och det visar att vi inte kan förlita oss enbart på stor efterfrågan. Det finns fortfarande hinder att ta bort för att möjliggöra en smidigare övergång till elfordon och med den nuvarande instabiliteten i den övergripande energisektorn kommer behovet av relevant data i beslutsunderlaget att växa sig ännu starkare, säger Johan Wredström.