Snart är det premiär för fyra helt nya eldrivna betongbilar i en livlig storstadsmiljö. Det är resultatet av en omfattande gemensam klimatsatsning signerad Swerock och Volvo Lastvagnar.
– Med den här investeringen kommer Swerock att minska koldioxidutsläppen med drygt 80 ton årligen per betongbil, i jämförelse med en diesellastbil. Inom kort får vi med dessa betongbilar möjlighet att leverera lokalt producerad ECO-Betong 100 procent fossilfritt till hela Stockholms innerstad, säger Magnus Lockner, Regionchef på Swerock.
Eldrift är på stark frammarsch inom hela transportsektorn och nu även inom tyngre transporter. Swerock, som var tidiga med att investera i de första hybridlösningarna, visar nu vägen med fyra nya el-betongbilar med placering i huvudstaden. Ellastbilarna kommer att tas i bruk under maj månad och utgå från fabriken i Västberga, där Swerock har både betongfabrik och mottagningsanläggning för cirkulära material.
– Vi är mycket stolta och glada över att Swerock valt att investera i dessa Volvo FE Electric som ett led i sina ambitiösa miljömål. De visar vägen för att man kan bli fossilfri i anläggningsbranschen. För oss är det viktigt att hjälpa våra kunder att möta de växande kraven på nollutsläpp, och även att utföra transporter så energieffektivt som möjligt för att minska den totala energianvändningen, säger Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige.
Med fyra nya laddpunkter från det finska företaget Kempower kommer fordonen ha möjlighet att laddas över natten eller snabbladdas under arbetsdagen. Till de allra flesta köruppdragen räcker det med energin från enbart nattladdning. Swerock har i detta utvecklingsarbete mottagit investeringsstöd från Klimatklivet.
– Vi har haft ett långt och givande samarbete tillsammans med Volvo Lastvagnar där Swerock bland annat har investerat och deltagit i utvecklingen av olika hybridfordon. I vår verksamhet är logistiken en stor och viktig del i arbetet med att minska koldioxidutsläppen. Med dessa fordon tar vi nästa steg mot en ännu mer klimatsmart leverans, säger Hans Orest, fordonsansvarig på Swerock.
De nya helt elektrifierade fordonen kommer att kunna styras till specifika projekt som har uttalade klimatmål att leva upp till.
– Det finns flera vinnare i detta utvecklingsarbete. Vi minskar inte bara påtagligt vår klimatpåverkan, utan med utsläppsfri och tyst drift levererar vi också en bättre arbetsmiljö för våra chaufförer, de som arbetar på bygget och alla som vistas i omgivningen, säger Magnus Lockner, Regionchef på Swerock.