Ny analys från Greater Copenhagen visar, att Köpenhamns flygplats genererar en samhällsekonomisk vinst på 104,6 miljarder kronor i Region Hovedstaden, 14,9 miljarder kronor för Region Sjælland, 14,4 miljarder för Region Skåne samt 1,8 miljarder för Halland.
Analysen ”Köpenhamns flygplats – motor för tillväxt i regionen” undersöker den samhällsekonomiska vinst och antal arbetsplatser, som flygplatsen genererar på den danska och svenska sidan Öresund. För första gången sätts siffror på regional nivå för den samhällsekonomiska vinsten, som är överraskande hög.
Den största samhällsekonomiska effekten uppstår i Region Hovedstaden, där vinsten är 104,6 miljarder och skapade 17.900 arbetstillfällen. För Region Sjælland är vinsten 14,9 miljarder 2.500 arbetstillfällen. 14,4 miljarder och 2.600 arbetstillfällen är siffrorna för Skåne och 1,8 miljarder för Halland.
– Vi har sedan länge vetat att Köpenhamns flygplats har en absolut nyckelroll regionalt i att skapa arbetsplatser, tillväxt och utveckling. Den är väsentlig för turismen, liksom för danska och svenska företag att nå nya kunder, attrahera rätt kompetens och få varor och vetenskap ut på arbetsmarknaden. Det överraskande för mig är hur stor den samhällsekonomiska vinsten är. Analysen ger oss viktiga kunskaper för vårt arbete, säger Tue David Bak, Managing Director vid Greater Copenhagen.
Thomas Woldbye, vd för Köpenhamns flygplats som bidragit med statistik till analysen, kommenterar:
”Köpenhamns flygplats är inte bara en viktig flygplats för Danmark, utan i hög grad också för södra Sverige. Och det är vi glada för att Greater Copenhagen nu har satt siffror på. De svenska passagerarna är också viktiga för att Köpenhamns flygplats ska upprätthålla den roll som skandinavisk hub som den har idag. Vi ska ha ett starkt samarbete över sundet för att styrka flygplatsen som en effektiv och hållbar knutpunkt, som säkrar internationell tillgänglighet för hela Greater Copenhagen.”
Analysen bygger på senaste data, som är från 2019. Den nuvarande nivån och bidraget till den regionala ekonomin är lägre, på grund av Corona-pandemins efterdyningar. Till exsempel är antalet anställda på flygplatsen just nu cirka 30 procent lägre än 2019. Analysen mäter effekter som uppstår på själva flygplatsen, men också de kringeffekter som uppstår genom företag och anställda med koppling till flygplatsen och som följd av tillgängligheten till flygplatsen.
Analysen jämför också hur Köpenhamns flygplats klarar sig inom den gröna omställningen i förhållande till andra flygplatser i Nordeuropa. Köpenhamns flygplats presterar bra, men andra flygplatser reducerar CO2-utsläppen i snabbare takt.
Köpenhamns flygplats har minskat utsläppen per passagerare väsentligt. Bland jämförbara flygplatser har Köpenhamns flygplats näst lägst utsläpp per passagerare. Men både Hamburgs flygplats och Oslo Gardermoen har en snabbare reduceringstakt av CO2-utsläpp. Köpenhamns flygplats är billig för flygbolagen att använda. Anledningen till den låga prisnivån är, att Danmark inte har avgifter för passagerare, skatt på flygresor eller avgifter som varierar med flygens klimatpåverkan.