Tredjepartslogistikaktören e-logistik ökar sin automationsgrad genom driftsättning av sorteringsverk och knyter samtidigt till sig spetskompetens i form av Linus Rönnkvist som ny Produktions- och Platschef. e-logistik är en aktör inom tredjepartslogistik för e-handel, baserat i Götene och Göteborg. Koncernen grundades 2006 och omsätter idag knappt 100 miljoner kronor på årsbasis.
– Vi upplever en utmanande tid för e-handeln just nu men desto mer glädjande att vi nu både ökar vår automationsgrad och knyter till oss spetskompetens. Sedan tidigare har vi automatiserad påspackning lämpad för konfektionskunder och nu även sorteringsverk framförallt ämnat för internationella flöden med många olika fraktsätt. Linus har dessutom en gedigen erfarenhet av automation från sin tidigare uppdragsgivare Dafgårds”, säger Jonas Hamrén Berggren, vd på e-logistik.
Sorteringsverket kommer ifrån e-motions och tillsammans med dem finns även diskussioner om ytterligare automatisering vad det lider. Det blir också en fråga för Linus att ta vidare vilket passar honom väl.
– Det känns otroligt roligt med denna nya roll i en så spännande bransch och bolag. Jag ser stora möjligheter att bidra här både genom att utveckla människor och organisation likväl som flöden och teknik. Automation har jag mycket erfarenhet av och med det ser jag fina möjligheter med sorteringsverket och bortom det, säger Linus Rönnkvist, ny Produktions- och Platschef.
Linus Rönnkvist har i grunden en högskoleutbildning inom logistik och tog sig genom flera olika befattningar upp till ett större avdelningsansvar hos sin tidigare arbetsgivare. Han besitter gediget kunnande inom såväl IT som automation för lager/logistik vilket passar perfekt in i e-logistiks strategiska plan. Linus har även med sig en naturlig tävlingsinstinkt från sina många år som elitspelare i bandy.
– Efter ett utmanande omställningsår 2021 och på det ett krisår 2022 för e-handeln i stort känns det enormt bra och kul att både öka vår automationsgrad och förstärka organisationen med Linus. Nu känns det lite som vi gasar oss ur den kris som branschen befinner sig i. Skulle vi nu lyckas attrahera några nya lite större kundflöden inom till exempel konfektion, kosmetik eller hälsokost lämpade för vår automation skulle vi verkligen göra det, säger Jonas Hamrén Berggren, vd på e-logistik.