Scania och Rio Tinto utvecklar mer agila autonoma draglastbilar vid en gruva i Pilbara regionen i västra Australien. De två företagen har en överenskommelse om ett långsiktigt forsknings- och utvecklingssamarbete för det fortsatta avancemanget av den här autonoma tekniken som Rio Tintos Channar-gruva blivit den första platsen att prova Scanias autonoma gruvlösning. Partnerskapet omfattar också alternativ i den framtida övergången till elektriska fordon.
Rio Tinto och Scania berättade om nya tester av Scanias autonoma gruvlastbilar som tar 40 ton i lasten i april 2022, och nådde snabbt en milstolpe inom förarlös verksamhet i en simulerad miljö för lastning och frakt.
VdVD Santi Pal kommenterar:
– Rio Tinto är mycket glada över att som partner till Scania utveckla en gruvlösning som kommer skapa valmöjligheter i vår breda portfolio. Samarbete och partnerskap är nyckeln till att utveckla framtida gruvdrift.
– Vår aktivitetsplan för klimatet inkluderar utfasning av inköp av nya diesellastbilar till 2030, och att ingå partnerskap med branschledande företag som Scania, inom en mängd olika områden, är ett viktigt steg mot det målet. Liksom de potentiella fördelarna med att fasa ut fossilt, så är detta partnerskap också en väg till troliga produktivitetsförbättringar.
– Med målsättningen om en renare, mer energi-effektiv verksamhet, har Rio Tinto visat sig vara en ideal samarbetspartner och kund för Scania när vi stakar ut en väg mot noll-utsläpp för gruvbranschen. Detta är ett stort steg mot de hållbara målen för autonoma gruvlösningar, och det stärker vårt redan givande, långsiktiga samarbete, säger Peter Hafmar, chef för Scanias Autonomous Solutions.
Scanias lastbilar har potentiella fördelar jämfört med traditionella tunga lastbilar, både när det gäller utsläpp och produktivitet. Genom att använda Scanias autonoma gruvlastbilar, kan energikrav, gruvnäringens avtryck och krav på infrastruktur minskas, vilket betyder att kapital och kostnader för verksamheten också kan minska vid lämpliga platser.