DFDS börja köra sin första elektriska lastbil i DFDS-flottan vilket för företaget ett steg närmare att skapa en grön korridor i ett av Europas centrala logistiknav. DFDS investerar i grön transportkorridor i Nederländerna för klimatvänliga transporter.
– Gröna transportkorridorer över deltaregionen och faktiskt över hela Europa är centrala för att uppnå den europeiska gröna avtalen. För att gröna korridorer ska bli verklighet behöver vi innovativa partnerskap och starka åtaganden från såväl industri som regeringar för att investera i nyckelinfrastruktur som elektriska laddstationer och vätgastankstationer, säger Niklas Andersson, EVP Logistics på DFDS.
DFDS har ett åtagande att bli en nollutsläppare till 2050. Målen kommer att uppnås genom betydande investeringar i gröna lösningar, inklusive ett åtagande att 25 procent av lastbilsflottan ska vara batterielektriska till 2030.
E-trucken är den första av 125 forfon som DFDS har beställt av Volvo Lastvagnar för leverans fram till 2023 för att bli operationell i DFDS-flottan. 2021 initierade DFDS och Volvo Lastvagnar ett gemensamt projekt för hållbara vägtransporter. Efter en första provperiod i Göteborg, Sverige, levereras den nya Volvo FH Electric Truck vid ett lanseringsevenemang i Gent.
– Behovet av att påskynda övergången till fossilfria transporter blir allt tydligare. Därför är jag mycket stolt över det partnerskap vi har med DFDS och detta viktiga steg som de tar idag. Tillsammans visar vi världen att elektrifierade tunga lastbilstransporter är en hållbar lösning redan idag, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
DFDS är mycket aktiva i den Nererländska deltaregionen och driver ett multimodalt logistikerbjudande från terminalen i Gent med sex fartyg i veckan mellan Gent och Göteborg. Dessutom hanterar DFDS 20 tåg mellan Sverige, Frankrike, Italien, Österrike och Belgien och sex containerpråmar mellan Gent, Rotterdam och Antwerpen per vecka.
– Nererländska deltaregionen är ett centralt logistiknav i Europa och i DFDS ser vi stora möjligheter att omvandla hela vårt utbud av logistikerbjudanden över färjor, lastbilar och lager i regionen till mer hållbara lösningar, säger Niklas Andersson.
– Samtidigt måste vi minska prisskillnaderna mellan lösningar som körs på grön kontra svart energi för att göra avkarbonisering kommersiellt gångbar.