Som en del av en ambition att snabbt och tillförlitligt utveckla sitt erbjudande inom elektromobilitet, har Volvo Construction Equipment utvecklat en lösning för att konvertera L120-hjullastaren till eldrift – vilket tillgodoser marknadens aptit på mer hållbara lösningar för medelstora maskiner.
20-tonnaren L120H Electric Conversion, som är utvecklad i samarbete med Volvos partner Parker Hannifin och sedan byggts om av koncernens egna bolag CE Engineering Solutions, kommer att bli kommersiellt tillgänglig för utvalda kunder i Europa under 2023. Med den etablerade konventionella maskinen som bas, som fortfarande kommer att erbjudas kunderna, kommer elkonverteringsmodellen att leverera samma prestanda men med fördelen att göra det utan utsläpp.
– Innan en bredare utrullning av modellen, så kommer vi att under året sätta ett begränsat antal i drift hos ett mindre antal kunder med verksamhet i lämpliga applikationer. L120H Electric Conversion kommer att bidra till att sätta ytterligare fart på elektrifieringen av både Volvos produktprogram och vår bransch som helhet, säger Fredrik Askling, produktchef för elektromobilitet på Swecon.
Med sina batterier på 240 kWh har maskinen en drifttid på cirka fem timmar i de flesta medeltunga applikationer. I enlighet med Volvos befintliga laddningslösningar beräknas den ladda från 0-100 procent på 1,5-2 timmar.