Är transport med drönare framtidens lösning?

Foto: region västerbotten

Kan självkörande drönare vara en lösning för såväl glesbygdens behov av hållbara transporter som för att krissäkra Sveriges livsmedelsproduktion? Ett projekt som leds av bland andra Region Västerbotten har beviljats 3,5 miljoner kronor i anslag från Trafikverket för att utreda hur det ska bli verklighet. Först ut är Västerbottens inland.

Bakom projektet står forskare och experter från bland andra Lunds universitet, Bussgods i Norr, KTH, Ericsson och Statens Veterinärmedicinska anstalt. Pengarna delas ut inom ramen för Trafikverkets forsknings- och innovationsprojekt för fossilfria transporter, Triple F: Fossil Free Freight, vars mål är att bidra till Sveriges omställning till ett fossilfritt godstransportsystem.

Flyga paket och gods
I det aktuella drönarprojektet ska två transporttjänster utvecklas, en paketleveranstjänst tänkt för privatpersoner och en premiumtjänst för företag och offentliga aktörer. Tanken är att eldrivna autonoma drönare ska utgå från busstationer och flyga ut paket och gods.

Paketleveranser ska kunna ske på sträckor längre än 100 kilometer fågelvägen vilket gör att de allra flesta ska kunna få tillgång till tjänsterna. Transporttjänsterna ska först utvecklas för Västerbottens inland och förväntas både ge minskade utsläpp av växthusgaser och billigare transporter.

Först i världen
Två drönarföretag deltar i projektet. Bland de övriga deltagarna märks Region Västerbotten, som menar att detta är helt i linje med den regionala utvecklingsstrategin, och Statens Veterinärmedicinska anstalt som dels tar in djurprover från hela landet, dels har ett regeringsuppdrag för ökad svensk beredskap.

– Det här transportsystemet blir det första i sitt slag i världen. Projektets ambition är att transporttjänsterna ska kunna lanseras i Västerbotten under början av 2025 och sedan kunna stå som modell för transporter i hela Europas landsbygder, säger Pia Kristiansson på Region Västerbotten.

Det finns såklart utmaningar som måste lösas för att lösningen ska bli verklighet. Dels måste Transportstyrelsens flygtillståndsgivning digitaliseras för att de autonoma transporterna ska fungera. Det har man redan gjort bland annat i Danmark där ett flygtillstånd kan fås på ett par sekunder medan det i Sverige tar flera veckor. Transporter med drönare har också, liksom vanligt flyg, problem med isbildning och underkylt regn.

Krisberedskap och civilförsvar
Möjligheterna med autonoma drönartransporter kan dels omfatta paketleveranser, distribution av läkemedel och annat gods. Men det kan också gälla mer omfattande livsmedelsleveranser, vilket gör projektet särskilt intressant när det gäller krisberedskap och självhushållning.

– Det handlar om krisberedskap och civilförsvar, kort och gott. För att vid en kris kunna hantera utbrott av djursmittor och garantera inhemsk produktion av kött, mjölk, ägg och andra livsmedel är det viktigt med robusta system för snabba transporter även i glesbygden, säger Öjar Melefors, säkerhetsexpert vid Statens veterinärmedicinska anstalt, som med de andra beredskapsmyndigheterna jobbar med att förbättra beredskapen över hela landet inom den pågående satsningen på civilt försvar.

Källa: region västerbotten