Nu är Rototilts nybyggda centrallager invigt

Bandklippning i Rosersberg. Foto: Rototilt

Rototilt har nu invigt sin distributionscentral i Rosersberg, strategiskt placerat utanför Arlanda flygplats, norr om Stockholm. Satsningen innebär kortare ledtider, högre flexibilitet och tillgänglighet och beställningar som läggs klockan 16 kan levereras dagen efter i Norden, meddelar företaget.

– Det här är en långsiktig satsning på vår eftermarknad som handlar om att erbjuda bästa tänkbara service till våra kunder. Vi vet hur viktigt det är att kunna hålla sina maskiner igång, säger Jan Karlsson, eftermarknadschef.

Invigningen skedde under pompa och ståt med bandklippning, rundtur på distributionscentralen, mat och bubbel för inbjudna kunder, återförsäljare och media.

– Det är en stor dag för oss och ett viktigt steg i vår tillväxt och ett lika viktigt steg för våra kunder som kommer märka av den här förbättringen, konstaterade Jan.

Distributionslagret finns i en helt ny anläggning som byggts av globala logistikföretaget DSV. Här har företaget tillgång till 2500 kvadratmeter golvyta och 2000 pallplatser. Effektivitet utifrån ett kundperspektiv har varit ledord när de båda företagen utvecklade tjänsten. Ett datastyrt automatlager hämtar mindre produkter till en station där leveransen paketeras och skickas med spårbarhet. Satsningen på ett centrallager innebär att Rototilt hädanefter kommer koncentrera hela sortimentet av reservdelar till Rosersberg istället för Vindeln.

– Nu ska alla reservdelar skickas härifrån. När vi nu har separerat på produktion och eftermarknadslagret  öppnar det upp för fler möjligheter. Det här är något som varit ett krav från våra kunder – maskinerna behöver vara tillgängliga hela tiden och vi vill utveckla vår eftermarknad utifrån det. Den här satsningen är ett stort steg framåt, säger Jan.

Rosersberg ligger i hjärtat av norra Stockholms logistikcenter med 7 kilometer till Arlanda flygplats och 1 kilometer till E4. Det innebär främst en stor skillnad för kunder i Norden som kan lägga en order så sent som klockan 16 för leverans nästa dag. Till övriga Europa kommer frakten att gå ett dygn snabbare.

– Vi har gjort en grundlig utredning för att hitta den bästa lösningarna för våra kunder. Valet av plats och samarbetet med DSV innebär att vi får tillgång till bättre och mer kostnadseffektiva transportlösningar. De tilltagna lokalerna betyder också att vi kan växa över tid utan att själva behöva göra nya fastighetsinvesteringar, säger Jan.