MRF: det behövs högre krav på försäkringsbolagen

Foto: Motorbranschens Riksförbund

Naturskyddsföreningen ser nu över kraven för Bra Miljöval fordonsförsäkring och MRF som är en av naturskyddsföreningen remissinstanser har fler synpunkter på kriterierna och förslag på förändringar.

MRF välkomnar initiativet och bidrar gärna till ett allt bredare grepp om miljöfrågan och hur alla led mot konsument kan bidra till att visa vad som är ett bra alternativt för ett hållbart val för vår gemensamma miljö. MRF är remissinstans för Svenska Naturskyddsföreningens miljömärkning av försäkringsbolagens fordonsförsäkringar.

Försäkringsbolagen är den som förser skadeverkstäderna med flest jobb och därför är det också viktigt att dom tar sitt ansvar som stora aktörer, säger Jan Olvenmo MRF lack o skadesektion. Han fortsätter:

Då är det viktigt att alla kunder med en miljöbil oavsett märke gynnas i försäkringslösningen och inte bara vissa utvalda märken som försäkringsbolaget samarbetar med.

Att bilföraren inte ska behöva resa långa sträckor för och komma till sin verkstad ser MRF som en självklarhet. Försäkringsbolagen måste hitta bättre lösningar när det gäller mer lokal närvaro för att vara ett bra miljöval för sina kunder. En annan fråga som är viktig är att lokala verkstäder inte ska fungera som förvaringsplatser för skadade fordon som av olika anledningar som står utanför verkstadens kontroll inte ska repareras, menar MRF.

Alla ska vi jobba för ett mer hållbart samhälle är det ingen som säger emot, fortsätter Jan Olvenmo, men när det kommer till reparation av bildelar eller användningen av begagnade delar ska det inte kunna begränsas av olika biltillverkares regelverk eller avtal mellan biltillverkare/generalagenter och försäkringsbolagen, undantagen ska vara ej tekniskt möjligt eller av säkerhetsskäl och naturligtvis ekonomiska skäl.

Försäkringsbolagen behöver ta ansvar för att fordonet flyttas bort från verkstaden om reparation inte är möjlig. Det är viktigt att försäkringsbolagen inte bara har en lista på vilka verkstäder de samarbetar med, säger Jan Olvenmo.

Källa: Motorbranschens Riksförbund