Sveriges Fordonsverkstäders Förening: Kraven ökar på EU för en EU-datalag för fordon

Foto: Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Kommer EU-kommissionen äntligen att lägga fram en viktig del av en marknadsmöjliggörande lagstiftning för att frigöra den fulla potentialen hos den fordonsgenererade datan i Europa? Den frågan ställer de samverkande europeiska fordonsbranschorganisationerna FIGIEFA, CECRA, CLEPA, EGEA, ADPA, AIRC, Leaseurope, ETRMA och Insurance Europe tillsammans med konsument- och bilistorganisationerna BEUC och FIA, med anledning av att EU-kommissionen satt deras gemensamma krav på en sektorsspecifik, vertikal, EU-datalag för den fordonsgenererade datan i ”långbänk” meddelar Sveriges Fordonsverkstäders Förening. 

Deras gemensamma framställan med krav på handling presenterades vid en presskonferens i Bryssel nyligen.

Ett beslut att inte agera kommer att leda till att Europas konsumenter och företag berövas innovation, valmöjligheter och överkomlig mobilitet samt att Europas konkurrensförmåga urholkas, anser Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Svenska AFCAR är en nationell lobbyallians som företräder Sveriges Bildelsgrossisters Förening (FIGIEFA), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (CECRA/AIRC), Fordonsverkstadsutrustarna (EGEA) samt Riksförbundet M Sverige (FIA).  

Den fordonsgenererade datans möjligheter är praktiskt taget obegränsade för att förändra mobiliteten och påskynda uppnåendet av EU:s hållbara, smarta och prisvärda mobilitetsmål för både Europas konsumenter och företag.

Samtidigt är det avgörande alla aktörer i värdekedjorna för fordon och mobilitet måste kunna få tillgång till datan för att utveckla de transformativa tjänster som kommer att berika den vardagliga rörligheten för individer, varor och tjänster i Europa, menar de kravställande organisationerna, menar Sveriges Fordonsverkstäders Förening. 

EU:s egen prognos är en global marknad på 400 miljarder euro för uppkopplade fordonstjänster till 2030 – förutsatt att det är en levande, innovativ och konkurrensutsatt marknad.

EU:s nya datalagstiftning, Data Services Act och Data Markets Act, är steg i rätt riktning, men för att säkerställa fortsatt bilverkstadskonkurrens och bilägarnas valfrihet samt för att begränsa fordonstillverkarnas möjlighet att på egen hand bestämma över och kontrollera den fordonsgenererade datan krävs en sektorsspecifik datalagstiftning.

Det finns också en integritetsaspekt. Risken är att den fordonsgenerade datan exploateras kommersiellt utan konsumentens tillåtelse. Därför är det oerhört viktigt för oss som företräder konsumenterna med en tydlig datalagstiftning.