Postnords paketboxar är öppna för returer

Foto: Postnord

Från och med nu kan PostNords kunder returnera sina e-handlade paket via paketboxar. Det nya returalternativet förenklar vardagen för kunderna – som nu både kan hämta ut och returnera sina paket dygnet runt, via närmaste paketbox. Innan årets slut kommer PostNord dessutom ha dubblat antalet utlämningsställen, tack vare paketboxarnas kraftiga expansion.

Företaget fortsätter att storsatsa på tillgängliga och smidiga leveransalternativ genom att utveckla funktionen på sina paketboxar. Paketboxarna, som tidigare endast fungerat för utlämning av paket, kommer nu också vara öppna för returer. Att kunna returnera via paketboxar har identifierats som ett växande behov bland deras kunder. Genom returer via paketboxar samt löpande utplaceringar av nya paketboxar, ska det bli enklare för kunderna att hämta och lämna paket på egna villkor, oavsett när eller var.

– För att kunna skapa smidiga leverans- och returprocesser behöver vi lyssna på våra kunders önskemål. Därför har vi nu utvecklat funktionen för paketboxar så att man även kan returnera paket. Vår ambition är att det ska vara lika smidigt att returnera ett paket som det är att hämta ut det, säger Yasmina Djedou, PostNord Paketboxar.

Sedan 2019 har PostNord ställt ut drygt 4 200 paketboxar och innan årets slut ska man ha ställt ut totalt 5 800 boxar runt om i landet. Det innebär att PostNord med sina paketboxar, tillsammans med ombuden, dubblar antalet utlämningsställen för det svenska folket.