Årets Logistiklösning 2023 tilldelades Clas Ohlson

Foto: Svensk Handel

Några av handelns bästa aktörer inom handel korades i nio olika priskategorier när branschens stora gala Retail Awards för sextonde året nyligen hölls. Eventet hölls på Nalen i Stockholm och där avgjordes det vilka företag och personer som segrade. En av kvällens vinnare blev företaget Clas Ohlson som tog hem årets priskategori Årets logistiklösning, skriver Svensk Handel.

Årets finalister inom kategorin logistiklösning hade vaskats fram av eventets jury som bestod av representanter från Svensk Handel och branschkollegor. Kategorin Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som enligt Svensk handel uppvisar en hög nivå av kreativitet, kundnytta, innovationskraft, nytänkande och som nyttjar teknik i olika former i sin flödeskedja för att uppnå effektivitet och som påverkat verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet totalt sett. 

En sammanställning alla finalister i kategorin Årets logistiklösning:

Ikea, motivering
I takt med att e-handelsvolymerna har vuxit har IKEA på senare år lyckats nyttja varuhusen till att även vara lokala logistikhubbar för hemleveranser. Genom att utnyttja den befintliga distributionsstrukturen har IKEA förvandlat sin klassiska butiksförsäljning till en omnikanal där kunderna kan handla var, när och hur de vill. Här har ett fokus på logistikutveckling samt förmågan att se möjligheter i sin befintliga verksamhet varit avgörande.

Lidl, motivering
Lidl arbetar systematiskt med förbättringar av sitt logistiksystem vilket utgör en del av LIDLs framgång i Sverige.  Utvecklingsarbetet har fokus på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Fyllnadsgrader är exempel på ett viktigt fokusområde där LIDL på senare år gjort stora utvecklingsinsatser; med hjälp av genomtänkta transportlösningar har man lyckats samordna butiksleveranser med upphämtning av returgods, återvinningsbart material och gods hos leverantörer.

Clas Ohlson, motivering
Clas Ohlson har sedan 2018 satsat på att använda butiker som lokala e-handelslager för snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Idag har kedjan totalt nio så kallade ”feeder stores” i Norden som kompletterar centrallagret i Insjön. Då feeder stores har ett utökat sortiment har det även inneburit en ökad omsättning lokalt. Satsningen på feeder stores är ett bra exempel på vilken betydelse nya och innovativa logistiklösningar har på ett företags utveckling av omni channel.

bild
Foto: Svensk Handel

Källa: Svensk Handel