Svenska kraftvärmeverks import av avfall transporteras på järnväg

DB Cargo Full Load Solutions transporterar avfallet på järnväg på så stor del av transportsträckan som möjligt för att minska sitt och kunders miljöavtryck. Foto: DB Cargo

DB Cargo Full Load Solutions samordnar import av avfall till svenska kraftvärmeverk som bidrar till fjärrvärme och elektricitet. Avfallet transporteras på järnväg större delen av sträckan vilket reducerar miljöbelastningen och förser svenska kraftvärmeverk med ett jämt och hanterbart inkommande flöde.

Logistikaktören har under de senaste åren utökat sina avfallstransporter på järnväg inom Europa. Detta beror både på ett ökat intresse från andra europeiska länder där systemen för energiåtervinning inte är lika utvecklade som i Sverige, samt att det finns ett bränslebehov hos svenska kraftvärmeverk. Leverantörer i till exempel Italien åtar sig därför att leverera till kraftvärmeverk i Sverige där det finns kapacitet för att ta emot avfallet. På så sätt minskar mängden avfall som hamnar på deponi, ett ur miljösynpunkt mycket dåligt alternativ eftersom det läcker ut metangas som har större klimatpåverkan än till exempel koldioxid. Avfallet ses i Sverige som en resurs eftersom det bidrar med bränsle till våra fjärrvärmeverk och förser Sveriges hushåll med fjärrvärme och elektricitet, samtidigt som rökgaser renas effektivt.

Genom att frakta avfallet på järnväg minskar koldioxidutsläppet med upp till 80 procent jämfört med om det skulle transporteras med lastbil. Tågfrakt medför även att flödet av det inkommande avfallet blir jämt och möjliggör en direkt hantering på kraftvärmeverken, jämfört med om det skulle transporteras med båt då stora mängder avfall måste lagras vilket riskerar att ge både dålig lukt och miljöutsläpp.

bild
Under 2022 transporterade de uppemot 12 000 ton avfall till Sverige och man ser en fortsatt hög efterfrågan på marknaden. Foto: DB Cargo Full Load Solution

– Vi har höga krav på att avfallet ska vara väl paketerat och emballerat för att minimera risken för spill. Dessutom blir avfallet mer lätthanterligt vilket gör att kraftvärmeverken vi samarbetar med i många fall föredrar järnvägstransport, säger Nils-Henrik Hjälmdahl, Account Manager på DB Cargo Full Load Solutions Sweden, som tillsammans med Peter Nerheden är ansvariga för avfallstransporterna till Sverige.

För att få utföra den här typen av transport finns det en del myndighetskrav som måste uppfyllas, till exempel tillstånd och certifikat där det finns höga krav på dokumentation och spårbarhet. Detta är något som företaget ser till att alla inblandade aktörer i leveranskedjan har på plats.