Transports varsel 1 skjuts upp

Blockaden skjuts upp. Foto: flex point security inc/unsplash

På medlarnas begäran har Transports varsel 1 om blockad skjutits upp. Det innebär att den första varslade blockaden, som skulle trätt i kraft den 28 juni, nu skjuts till den 3 juli och därmed samma dag som strejken bryter ut, meddelar  fackförbundet Transport​​​​​​​.

Efter att fackförbundet Transport varslat om konflikt på Bevaknings- och säkerhetsavtalet kopplades medlare in via Medlingsinstitutet. Medlarna som utsetts är Jan Sjölin och Cecilia Fahlberg Pihlgren, skriver Transport.

På medlarnas begäran har fackförbund skjutit på konflikten gällande varsel 1 om blockad. Varsel 1 är en blockad mot nyanställning, inhyrning, mertid och övertid för samtliga företag som är anslutna till Säkerhetsföretagen inom Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Varsel 1 berör omkring 160 företag och 20 000 anställda och kommer att träda i kraft den 3 juli, i stället för den 28 juni.

Varsel 2 som innefattar strejk påverkas inte utan kommer att bryta ut enligt tidigare varslad tid den 3 juli.

Om inte parterna kommit överens om ett nytt kollektivavtal innan den 3 juli kommer alltså både varsel 1 och 2, i form av blockad och strejk, att bryta ut på samma dag.

Varsel 1 om blockad bryter ut den 3 juli klockan 00.00.
Varsel 2 om strejk bryter ut den 3 juli klockan 03.00.

Bakgrund

Transport  har strandat mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Almega Säkerhetsföretagen. Därför tvingas de nu att varsla om konflikt, skriver Transport.

Bakgrunden är arbetsgivarnas ovilja att möta de förslag som fackförbundet lagt fram om högre ingångslöner, ett utvecklat lönesystem där erfarenhet- och kompetens ska premieras samt bättre förutsägbarhet i schemaläggningen.

– Både vi och arbetsgivarna är överens om att branschen har problem med att rekrytera och behålla personal. För att få fler till yrket och som också stannar måste vi höja ingångslönen och premiera erfarenhet och kompetens. Men det säger Almega blankt nej till, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transport.

Transport anser att yrkesstatusen och attraktiviteten till branschen behöver stärkas och menar att det inte går med dagens skamliga ingångslön och den nästintill obefintliga löneutvecklingen. Branschen behöver också hänga med i samhällsutvecklingen och möta de nya krav som ställs i yrket, meddelar Transport.

– Den här yrkeskåren är polisens förlängda arm. För att kunna möta de krav på trygg- och säkerhet som samhället i dag ställer krävs bättre arbetsvillkor. Våra medlemmar behöver respektabla villkor för det utsatta arbete som de utför, säger Tommy Wreeth.

Förutsägbarheten i schemaläggningen behöver också bli bättre. Arbetstiden är dygnet runt och gör det extra svårt att få livspusslet att gå ihop.

bild
Tommy Weeth, Förbundsordförande. Foto: Martin Hörner Kloo