Innovation gör att fartygs bränsleförsörjningssystemet konverteras

Wärtsilä påskyndar Stena Lines arbete för att minska koldioxidutsläppen genom konverteringar till metanoldrift. Foto: martin/unsplash

Teknologikoncernen Wärtsilä har undertecknat ett avtal med det svenska färjerederiet Stena Line om att konvertera några av företagets fartyg så att de kan drivas med metanol som bränsle. Metanol är en av de viktigaste komponenterna för att kunna minska koldioxidutsläppen inom sjöfartsindustrin. Därför kommer man i och med detta kontrakt att kunna utrusta fartygen med oöverträffad bränsleflexibilitet och därmed markera en viktig milstolpe i rederiets resa mot att bli ledande inom hållbar sjöfart.

Konverteringarna omfattar bränsleförsörjningssystemet och motormodifieringar såväl som integrering av de nya installationerna med fartygens befintliga system. Kontrakten bokfördes i teknologikoncernens orderingång i juni 2023.

När färjorna konverterats för metanoldrift, kommer de att uppfylla olika befintliga och kommande bestämmelser, inklusive Carbon Intensity Indicator (CII), FuelEU Maritime och IMO:s mål för minskning av växthusgaser till 2050.

"Vi strävar efter att genomföra vår strategi för att eliminera koldioxidutsläppen från all vår verksamhet. I det arbetet ser vi metanol som ett hållbart alternativt bränsle som kommer att hjälpa oss att uppnå denna ambition. Wärtsilä har bevisligen förmågan att genomföra de nödvändiga konverteringarna. Det visade de för åtta år sedan när de konverterade Stena Germanica till metanoldrift. Våra erfarenheter av denna banbrytande innovation har varit mycket positiva," säger Ian Hampton från Stena Line.

"Vi har haft ett nära samarbete med rederiet under många år, och vi är glada över att kunna stödja dem igen i detta viktiga ombyggnadsprojekt. Liksom Stena Line är Wärtsilä fast beslutet att göra verklighet av en koldioxidfri sjöfart, och vi har investerat kraftigt i att utveckla vår motorportfölj så att den klarar av att använda koldioxidneutrala och koldioxidfria bränslen,” säger Roger Holm, direktör för  Wärtsiläs affärsområde Marine Power.

Koncernens totala leverans omfattar instrumentering och ventiler för bränsletankarna, överföringspumparna, lågtryckspumpenheten, bränsleventilerna, bränslepumpar för metanolen och systemautomation, konverteringen av motorerna och uppgraderingen av automationen för motorkontrollrummet.
 

bild
Konverteringarna är planerade att äga rum 2025. Foto: Wärtsilä