PostNord och Vinted i nytt pilotprojekt

Anna-Karin Karlsson, nordisk produktchef på PostNord, säger att det kan vara utmanande att få fraktetiketter att sitta fast på matkassar eller tunna avfallspåsar. Enligt henne ska detta inte vara ett problem med det nya emballaget. Foto: Postnord

PostNord och den digitala marknadsplatsen Vinted lanserar ett nytt pilotsamarbete för att förenkla och trygga köp- och säljupplevelsen på begagnatmarknaden. Initiativet innebär att marknadsplatsens  säljare nu erbjuds en förpackning hos alla PostNords ombud.

Postföretagets e-handelsundersökningar visar att yngre driver trenden för second hand-handel på nätet. På en global e-handelsmarknad kan unga köpa begagnade varor till lägre priser, inte minst inom kategorin märkesvaror. Men när det gäller att skicka varor på ett säkert och hållbart sätt finns mer att göra.

Emballaget är tillverkat av ett slitstarkt, miljövänligt och återvinningsbart papper som är särskilt framtaget för att kunna återanvändas. Det görs tillgängligt utan kostnad och erbjuds i företagets app när säljaren bokar PostNord som fraktalternativ och hämtas sedan ut hos valfritt ombud eller utlämningsställe.

Pilotprojektet kommer att pågå till början av mars med förhoppning om att det blir uppskattat så att konceptet kan utökas till att omfatta även andra plattformar.