Ett krig utan underhåll från fordonsverkstäder

Därför behöver vi en beredskapsplan för våra bilverkstäder och bildelsgrossister. Foto: Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Regionala och globala kriser i närtid som de omfattande skogsbränderna 2014 och 2018 och coronapandemin har påmint oss om vikten av fungerande krisberedskap. Och kriget i Ukraina påminner oss om hur viktiga våra fordonsparker blir i krig, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

 

Klarar vi svenskar en kris eller krig utan underhåll från fordonsverkstäder? Nej, det vidsträckta och glesbefolkade Sverige är ett av världens mest bilberoende länder. Devisen ”utan bilen stannar Sverige” är en faktisk beskrivning av vad som skulle hända ifall landets bilverkstäder slås ut i stor utsträckning av en kris menar Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Föreningen anser att vi i Sverige behöver en samordnad nationell beredskapsplan och strategi med tydlig rollfördelning för motorreparationstjänster och reservdelsdistribution vid krig eller kris. Saknas en sådan beredskapsplan finns en risk att vi som nation skapar oordning och falsk trygghet vid en större kris eller krigssituation. Det räcker med att se på hur den bristande beredskapen för och tillgången på skyddsutrustning drabbade oss under coronapandemin för att inse behovet av en beredskapsplan även för fordonsverkstadsbranschen, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Rysslands invasion av Ukraina visar att vi lever i en allt oroligare omvärld och att vi behöver stärka vår beredskap. Vi är beroende av fordonsverkstäder för att Försvarsmakten och samhällsviktiga fordonstransporter, reservkraftaggregat och andra aktörer inom totalförsvaret för att samhället ska fungera. Tidigare fanns Motorreparationstjänsten som var en praktiskt inriktad beredskapsorganisation som aktiverades vid krig eller, om regeringen bestämde det, vid höjd beredskap.

Motorreparationstjänsten hade till uppgift att utföra monterings-, reparations- och underhållsarbeten på sådana motorer, motordrivna fordon, släpfordon samt motor- och tryckluftsdrivna arbetsmaskiner som utnyttjas för totalförsvarsverksamhet.

För att undvika lokala lösningar kommunvis vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening skapa ett resurseffektivt nätverk med verkstäder som blir uthålligt över tid, och då behövs en nationell planering och samordning. I det nya läget med vårt medlemskap i Nato kommer vi också behöva ta höjd för Sveriges roll inom Nato genom att visa att Sverige har förmågan att understödja samhället och Försvaret med att reparera och underhålla alla typer av fordon.

En nationell samordning leder också till att vi har förmågan även stödja i fredstida lokala och regionala kriser som exempelvis skogsbränder. Vi behöver agera nu eftersom det tar tid att organisera och planera. Vi står redo om regering, departement och myndigheter bjuder in till möte, avslutar föreningen.