Genomfört test av längre och tyngre godståg

Provtågets längd var 838 meter och körde mellan Malmö och Frövi. Foto mellan Stehag och Höör. Fotograf: Magnus Backman, Trafikverket.

Coop har genomfört en unik transport på järnväg. Tillsammans med tågoperatören TX Logistik och Trafikverket genomförde dagligvarukedjan nyligen en transport med ett fullastat godståg med 838 meters längd- mer än 200 meter längre än normalt.

Tåget var lastat med dagligvarukedjans matvaror som kördes från Malmö till Frövi och drogs av bara ett enda lok, trots att vagnvikten var högre än normalt. Detta är möjligt tack vare att moderna lok har avsevärt högre effekt än tidigare lokgenerationer. Testet är en del av det nationella utvecklingsarbetet för att flytta mer gods från väg till järnväg.  

För första gången på många år har ett 838 meter långt fullastat godståg provkörts på svensk järnväg. Tåget innehöll 24 vagnar med 48 lastbilssläp, att jämföra med dagligvarukedjans normala tåg med 18 vagnar med 36 lastbilssläp. Körningen innebar därmed en kapacitetsökning med 33 procent. Provet kördes i upp till 120 km/h. Körningen var ett test tillsammans med Trafikverket för att utreda vad som krävs för att längre tåg ska kunna godkännas för reguljär godstrafik. 

– Vi har vi kört mat och andra varor på tåg sedan 2009. Idag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg.  Ett effektivt sätt att öka transporterna vore att få tillstånd att köra längre tåg, därför var det viktigt för oss att delta i det här testet, säger Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik.  

Tågtransporter är ett effektivt och miljösmart sätt att transportera gods. Sedan 13 år tillbaka rullar Coop-tåget dagligen mellan Malmö i Skåne och Bro norr om Stockholm fullastad med dagligvarukedjans varor.

– Vi har en god dialog med Trafikverket om hur vi skulle kunna öka mängden transporter på järnväg. För vår del vore det ett effektivt sätt att få förlänga våra tåg och därmed köra mer gods på de avgångar vi redan har. Vi har goda förhoppningar om att vi inom en snar framtid kommer få möjlighet att förlänga våra tåg, säger Peter Rosendahl, transportchef Coop Logistik.  

Syftet med provkörningen var att mäta bromsprestanda med cirka 835 meter tåglängd, som underlag för att kunna tillåta denna tåglängd i ordinarie trafik. Marschfart var 100 km/h, och bromsprov från flera olika hastigheter gjordes på utvalda platser. Tåget kördes från Malmö till Frövi, där tåget delades upp för att köra vidare till företagets varuterminal i Bro. 

Fakta om testkörningen 

Tåglängd: 838 meter. Coop-tåget körs i normala fall med maxlängd 635 meter.  

Vagnvikt: 2024 ton. 

Last: 48 lastbilssläp, jämfört med normalt 36 lastbilssläp. 

Största hastighet: 120 km/h.

Lok: ett 4-axligt lok

Detta är det längsta tåg som har provkörts med lastade vagnar i Sverige på många år. 

Trafikverket, tågoperatören TX Logistik och Coop genomförde gemensamt provkörningen. 

b
För första gången på många år har ett 838 meter långt fullastat godståg provkörts på svensk järnväg. Kasper Dudzik

Källa: Trafikverket