Den partiella försäljningen av hamnoperatören HHLA till MSC kan ge rederiet ny konkurrens på tröskeln. Hapag-chefen hotar med konsekvenser.
Rederiet, som grundades 1847, står tillsammans med sina allianspartners för mer än 50 procent av containerns genomströmning i Hamburg.
Som en konsekvens av världens största containerrederi MSC:s inträde i hamnoperatören HHLA i Hamburg, funderar Hapag-Lloyd på att flytta transportvolymer.
Stark position
- Vi hanterar för närvarande nästan 100 procent av vår volym som går till Centraleuropa genom Hamburg, säger vd Rolf Habben Jansen till nyhetsbyrån Reuters i en intervju.
- Jag skulle också kunna tänka mig ett scenario där det bara är 70 eller 80 procent. Det skulle innebära att containerrederiet fortfarande skulle ha en mycket stark position i hamnen i Hamburg.
Hapag-Lloyd-chefen är skeptisk till storaktieägaren Klaus-Michael Kühnes tillkännagivande att han skulle lägga ett konkurrerande bud till MSC för HHLA:
- Jag tror inte att det ligger i vårt intresse att lägga ett motbud, säger Habben Jansen.
Källa: Reuters/ Handelsblatt