Kraftig nedgång i konkurser – men transport- och logistiksektorn fortsatt utsatt

De största minskningarna finns inom bilhandeln och fastighetssektorn, där konkurserna minskat med 33 procent, samt inom partihandel, där nedgången är 30 procent. För bygg är nedgången på 17 procent och detaljhandel endast 1 procent. Foto: Stina Wickenberg

Antalet konkurser i Sverige sjönk under januari, men nivån är fortsatt hög. Totalt gick 903 aktiebolag i konkurs, en minskning med 15 procent jämfört med samma månad förra året. Trots detta är siffran avsevärt högre än genomsnittet för de senaste tio åren. Transport- och logistikbranschen tillhör de sektorer där konkurserna inte minskar i samma takt, och skatteanståndens återbetalning väntas bli avgörande för utvecklingen under året.

Transportsektorn pressad – fortsatt hög konkursnivå

Medan konkurserna minskar i de flesta branscher visar åkerinäringen en fortsatt svag utveckling. Branschen har länge brottats med höga bränslekostnader, låga marginaler och ökade räntekostnader, faktorer som fortsatt pressar företag inom transport och logistik.

Bygg- och anläggningssektorn, som är nära kopplad till transportbranschen, drabbades av flera stora konkurser under januari. Bland dem märks Serneke Sverige AB, ett av landets större byggföretag, som gick i konkurs med en omsättning på åtta miljarder kronor. Företagets fall påverkar även underleverantörer inom transport och maskinuthyrning, som nu riskerar att hamna i ekonomiska svårigheter.

Ökad påverkan på logistik och lagerhantering

Flera företag inom partihandel och lagerlogistik har också påverkats. Medan den totala konkursnivån minskade i januari, har företag med omfattande lagerhantering och distribution mött svårigheter. Minskad efterfrågan och stigande räntekostnader gör att fler bolag inom logistiksektorn kämpar för att upprätthålla lönsamhet.

En annan sektor som drabbats är detaljhandeln, där konkursen för Sneakersnstuff (SNS AB) är en av de största. Företagets fall påverkar både e-handelslogistik och distributionskedjor, vilket kan få följdverkningar i transportsektorn.

Skatteanstånd blir en kritisk faktor

Skatteanstånd som beviljades under pandemin har visat sig vara en avgörande faktor för många företags överlevnad. Av de 30 största konkurserna i januari hade 20 företag tidigare beviljats skatteanstånd, och totalt sett hade 26 procent av alla konkursade aktiebolag sådana skulder.

"Vi kommer sannolikt att se fler stora företag inom transport, logistik och bygg försättas i konkurs under 2025. Många av dessa har haft skatteanstånd och får nu svårt att klara återbetalningarna", säger Henrik Jacobsson, vd på Creditsafe.

Enligt experter kan detta leda till ökade risker för leverantörer och kunder inom logistikbranschen, där företag bör vara särskilt uppmärksamma på affärspartners ekonomiska situation.

Färre nyregistrerade bolag inom transport och logistik

Nyföretagandet minskar också, med en nedgång på fyra procent jämfört med föregående år. Inom transport och logistik har intresset för nyetableringar dämpats, vilket kan vara en signal på den ekonomiska osäkerheten i branschen.

Trots att januari visade en viss lättnad i konkurser, återstår stora utmaningar för transport- och logistiksektorn. Med skatteanståndens utgång, stigande kostnader och svag efterfrågan kan branschen stå inför en fortsatt tuff period under 2025.

b
Tabell: Creditsafe

Källa: Creditsafe