Går det att få fler att resa hållbart med hjälp av bilen? Det tror Västtrafik som nu uppmuntrar kollektivtrafikens resenärer att prova bildelning, i ett test tillsammans med Sveriges största bildelningsaktör GoMore.
Idag löser bilen ett resbehov som kollektivtrafiken inte ensam kan lösa. Men den står i vägen för att bygga hållbara, trivsamma städer och nå nödvändiga klimatmål. Det gäller även elbilar. En ny bil, oavsett drivmedel, har redan producerat tonvis med koldioxid, innan den rullat en meter. Med delningsekonomins principer kan bilen däremot bli ett verktyg i den gröna omställningen.
Nu tipsar Västtrafik tillsammans med bildelningsföretaget GoMore sina resenärer om det smarta med bildelning med privata bilar i grannskapet.
30 000 får erbjudande om bildelning
Från slutet av september kommer 30 000 av Västtrafiks resenärer få erbjudanden som ska locka fler att hyra - eller dela sin bil, baserat på hur de reser idag.
– Idén med kollektivtrafik, att dela på resurserna, är evigt ung. Men ibland behöver vi bilen. Om vi gör våra bilar kollektiva och delade får vi mindre koldioxid i luften och mer plats i våra städer. För vi behöver inte bara bättre och renare bilar, vi behöver framför allt färre bilar på vägarna, säger Lars Backström, VD på Västtrafik.
Ekonomin påverkar resval
Att ha egen bil börjar också bli ohållbart för allt fler, sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Transportkostnaden är den näst största posten för hushållen och en ny rapport som Västtrafik gjort visar att ekonomiska skäl är den vanligaste anledningen till att man ändrar resesätt.
– Privatekonomin har blivit tuffare för många och att dela eller hyra sin bil är ett smart sätt att ha tillgång till bil och samtidigt få det lättare att gå runt. Att testa ett samarbete med Västtrafik känns självklart då vi delar målet om att minska utsläppen på vägarna. Utifrån våra användare ser vi att en delad bil kan ersätta 10 ”vanliga” bilar, säger Klara Bergkvist, Sverigechef GoMore.
Fördelarna med att göra bilen kollektiv:
- Minska utsläpp. En bil genererar 7–11 ton koldioxidutsläpp redan under produktionen. Studier visar att en delad bil ersätter behovet av cirka 10 privata personbilar.
- Sparade pengar. En privat bil med värdeminskning och försäkring inkluderad kostar ungefär 5–7 000 varje månad, enligt Konsumentguiden. De som hyr ut sin bil tjänar i snitt 2 000 kronor i månaden. Nästan samma som en 90 dagars periodbiljett för 1 zon hos Västtrafik.
- Bilåkandet minskar. De som delar bil vänjer sig snabbt vid att använda bilen i mindre utsträckning.
- Frigjord yta i stadsrummet. I Sverige har vi idag mer plats för bilar än vi har för människor – boytan per person är i snitt 42 m2, parkeringsytan per person är i snitt 50 m2.