Maersk-chefen uppmanar till straffavgifter för fossila bränslen i sjöfarten

Denna uppmaning från Maersks ledning sammanfaller med en namngivningsceremoni för det första gröna metanoldrivna fartyget som anlände till en hamn i USA. Ceremonin markerar en milstolpe för företaget och sjöfartsindustrin, men Clerc poängterade att det är ett steg på en lång väg mot en fullt hållbar sjöfart. Foto: Maersk

Maersks vd Vincent Clerc har gått ut med en tydlig uppmaning till den internationella sjöfartsorganisationen (IMO) om att införa straffavgifter för användningen av fossila bränslen inom sjöfarten. Han menar att systematiska förändringar krävs för att påskynda övergången till hållbara sjöfartsmetoder.

– Vi står inför en enorm utmaning. Sjöfartsindustrin är stor, komplex och svår att avkarbonisera. Våra nya dual-fuel-fartyg är ett steg i rätt riktning, men de är inte en långsiktig lösning, säger Clerc i ett inlägg på LinkedIn.

Clerc lyfter särskilt fram behovet av att IMO antar det så kallade Green Balance Mechanism, ett förslag från World Shipping Council. Mekanismen går ut på att införa en avgift på fossila bränslen och använda intäkterna till att subventionera gröna bränslen, såsom metanol, genom att sänka deras pris till samma nivå som traditionella fossila bränslen.

"Behöver omedelbar och samordnad åtgärd"

Maersks vd underströk att det krävs omedelbara och samordnade åtgärder över hela industrin för att göra gröna bränslen till ett realistiskt alternativ. Han nämnde Maersks mål att till år 2030 transportera 25 procent av företagets havsfrakt med hjälp av lågutsläppsbränslen, men påpekade att detta mål inte kan nås utan en systematisk förändring.

– Vi behöver regleringar som gör gröna bränslen både genomförbara och ekonomiskt överkomliga, förklarade Clerc vidare.

Världens sjöfartsledare enade i sitt krav

Vincent Clercs budskap speglar en bredare konsensus inom industrin. Sjöfartsledare världen över är överens om att det krävs regleringar för att stödja hållbar sjöfart utan att kraftigt höja kostnaderna för global handel.

– Tiden är inne för IMO att godkänna Green Balance Mechanism, så att vi kan främja hållbar sjöfart utan att allvarligt påverka världshandeln, avslutade Clerc.

Genom att införa straffavgifter på fossila bränslen och subventionera grönare alternativ hoppas sjöfartsledarna att man kan skapa en ekonomisk balans som gynnar hållbarhet. Samtidigt understryker Clerc att övergången till gröna bränslen måste ske snabbt för att industrin ska kunna nå sina långsiktiga mål.

Källa: Hydrogen Insight