Tyskland tappar alltmer i betydelse som bilexportland

Mercedes-Benz tecknar ett avtal med Steel Dynamics, Inc. (SDI) om att leverera mer än 50 000 ton CO₂-reducerat stål årligen till sin bilfabrik i Tuscaloosa, Alabama, vilket markerar ytterligare en avgörande milstolpe i avkolningen av dess globala stålförsörjningskedja. Foto: Mercedes Benz Group

Tyskland tappar alltmer i betydelse som bilexportland.

Mercedes planerar att utöka sina amerikanska fabriker på grund av lockande finansiering. DAX-gruppen skulle kunna bygga två viktiga elektriska modeller i amerikanska fabriker i framtiden. Detta visar att Tyskland tappar alltmer i betydelse som bilexportland.

Mercedes-Benz planerar att utöka produktionen i USA på grund av den generösa finansieringen från den amerikanska regeringen.

Fyra insiders som källa

Den Stuttgart-baserade biltillverkaren överväger specifikt att utöka sin SUV-fabrik i Tuscaloosa, Alabama, fick mediet Handelsblatt veta av fyra insiders.

Följaktligen kommer det sydtyska bolaget också producera den elektriska versionen av storsäljaren GLC, en mellanklass-SUV, i USA från och med 2026. Till skillnad från förbränningsmotorn skulle den elektriska versionen då inte längre importeras från Tyskland. Förra året skickade företaget 66 000 bästsäljande fordon till USA.

Mercedes har lämnat in skisser för utbyggnad av fabriken till amerikanska myndigheter och begärt investeringsbidrag. Alternativt övervägs produktion i Mexiko. Hittills har Mercedes producerat de stora SUV:arna GLE och GLS samt deras helelektriska varianter EQE SUV och EQS SUV i USA.

Källa: Handelsblatt