VR Transpoint utforskar utökad transport av timmer till Sydöstra Finland

Godstågen med råvara har trafikerat sträckan mellan lastnings- och lossningsstationen tre gånger i veckan. VR skulle vara beredda att öka detta till fyra gånger i veckan. Foto: VR Transpoint

VR Transpoint har sedan början av året transporterat timmer med över 600 meter långa godståg från Ylivieska till UPM:s fabriker i Jakobstad. VR är nu redo att utvidga sina transporter till nya rutter.

I början av året presenterade UPM och VR hur man kan effektivisera transporter med godståg som har fem vagnar mer än traditionella timmertransporter.

Då infördes ett 620 meter långt godståg på sträckan mellan UPM:s fabriker i Jakobstad och lastningsplatserna i Ylivieska. I tågets 30 vagnar kan man transportera en femtedel mer timmer än i traditionella godståg. Tåget drivs av en elektrisk dragkraft.

Längre tåg

Behovet av längre tåg uppstod när importen av råvara från Ryssland avstannade i början av året. Fabrikerna använder nu finskt trä.

Mer timmer på spåren Godstågen med råvara har regelbundet trafikerat Österbottens järnvägsspår i sex månader. Joni Lehtonen, kommersiell chef på VR Transpoint, säger att transporterna har gått så bra att man skulle vilja öka antalet transporter.

Det skulle möjliggöras genom en renovering av lastningsstationerna i norr. På de gamla lastningsstationerna begränsas tågens storlek på grund av spårens längd och platsbrist.

Testkörning

VR Transpoint planerar också att testköra 30 vagnar långa godståg med råvara på andra platser i Finland. Under hösten kommer de att testa transporter av råvara från Kainuu till skogsindustrin i Sydöstra Finland.

Förutom att öka mängden timmer har man också finslipat tekniken för lastning och lossning i det nya systemet. Vid UPM:s fabriker kan man tömma en vagn på så lite som tre minuter.

Effektiviteten ökas också genom ett pendelsystem för transporterna. I detta system cirkulerar samma tågutrustning snabbt mellan lastnings- och lossningsplatserna, vilket ökar effektiviteten.

Tillräckligt med timmer

Jari Engström, regionchef för UPM Metsä i norra området, säger att man är mycket nöjd med de långa timmertransporterna som inleddes i februari vid UPM:s fabriker i Jakobstad. Tack vare dem rör sig råvaran på spåren mer än tidigare.

Det finns dock inget behov av att öka mängden timmer som kommer till produktionen inom en snar framtid.

– Visst kommer det att finnas ett behov av ökning någon gång i framtiden, men för tillfället är mängden timmer tillräcklig, säger Engström.

Finlands skogsindustri påverkas för närvarande av minskad efterfrågan och ökande kostnader. Enligt Pellervos ekonomiska forskning har förbrukningen av papper, kartong och massa minskat.

Källa: VR Transpoint