Danmark och Sverige eniga om gränsöverskridande trafik med extra långa långtradare

SEAT och Grupo Sesé har pilottestat så kallade duotrailern, den längsta och mest effektiva lastbilskörningen på europeiska vägar. Kombinationen lastbil och släp är mer än 30 meter lång, minskar CO2-utsläppen med 20 procent per vägresa och sänker logistikkostnaderna med 25 procent. Foto: SEAT/Grupo Sese

Det råder enighet på båda sidor av Öresund om potentialen med extra långa lastbilar när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Därför har transportminister Thomas Danielsen träffat en överenskommelse med sin svenska motsvarighet som tillåter långtradare med ökad längd och vikt att passera gränsen.

Extra långa lastbilar möjliggör en ökad lastkapacitet per fordon, vilket gynnar den ekologiska omställningen. Danmark arbetar just nu med ett pilotprojekt som involverar dubbla släpvagnar på upp till 34 meters längd och som kommer att testas på en sträcka mellan Høje-Taastrup och Aarhus från och med årsskiftet.

Godkända på båda sidor av Öresund

Ett liknande initiativ pågår i Sverige för att redan i år introducera längre och tyngre lastbilar på svenska vägar.

– Fördelarna med långtradare begränsas inte av nationsgränser. Det är därför klokt att låta svenska lastbilar fortsätta sin resa i stället för att omlasta dem. Som tur är min svenska kollega ense med mig, och vi har kommit överens om att tillåta långtradare att korsa gränsen, förutsatt att de är godkända på båda sidor av Öresund, säger transportminister Thomas Danielsen.

Den politiska överenskommelsen undertecknades nyligen av de båda ministrarna vid ett informellt rådsmöte i Barcelona.

Källa: Danska transportministeriet